Trög gaspedal,kvarhängande gas (XJ)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 19:53
Trög gaspedal,kvarhängande gas (XJ)
Magnus Jönsson (2019-01-03)Hej,
Startade upp min X300 4,0 efter att den stått stilla utomhus i en månad och körde en sväng, gasen hänger kvar på 2000rpm när jag släpper
den. Om jag stannar,lägger i N eller P och snabbt trampar till på gasen så går den tillbaka till normal tomgång men så fort jag börjar köra så
hänger sig gasen kvar på 2000rpm
Det känns som att gaspedalen är väldigt trög, särskilt den första biten, det är liksom ett hack sen går den lätt.
Tekniskt fel eller är det bara uppsmörjning? Tacksam för tips!
Med vänlig hälsning/Magnus
Gerry Winberg
Hej,
Det verkar som att spjällhuset behöver rengöras, kolla så att spjället går lätt fram och tillbaka. Kolla och smörj upp gaswiren. En rengöring och uppsmörjning brukar lösa problemet.
MVH
Gerry
Christer Pålsson
Hej Magnus,
Inte helt ovanligt fel på AJ16 motorn när de rullat en bit men har din stått ute så är nog en uppsmörjning av hela gaslänkaget något att göra först.
Sen blir det med tiden, lite slitage på spjällaxlen som inte går att “smörja” bort. XJ40’n hade en fabriksmonterad returfjäder på AJ6 motorn men av någon anledning kom den inte med på X300’an. Enklast att göra en enkel lösning med returfjäder, typ första bilden men hittar du en returfjäder från en XJ40 (bild två) så är det en snyggare lösning.
// Christer
Magnus Jönsson
Tack för tips Gerry och Christer! Har smort upp så gott det går men tyvärr kvarstår problemet så det blir väl att riva spjällhus och se vad det ger.
/Magnus
Roland Wärting
på gasvajern sitter en sak man kan spänna och släppa lite på, hjälpte i alla fall lite på min XJR6 när den hade hängt sig efter vintern. Annars finns det servicebulletin på returfjäderbyte
Gerry Winberg
Hej
Returfjäder finns också på X300 men placering och konstruktion skiljer mellan XJ40 och X300, se bilder nedan.
XJ40
X300
Denna fjäder kunde vara felaktig och servicemeddelande finns gällande utbyte enligt länken nedan:
TB 05.1-26.
MVH
Gerry
Magnus Jönsson
Tack för info! Roland, var sitter denna justeringsmöjlighet? Jag ser att wiren går igenom en modul på andra sidan motorn, gissar att den är till TRACS systemet?
Mvh/ Magnus
Roland Wärting
På min XJR6:a satt den på vajerhöljet mellan TRACS-aktuatorn och spjällhuset. Inte säkert din bil har det, men har du TRACS med aktuatorn kvar borde ju det finnas. Aktuatorn sitter framför abs:en på vänsterstyrd X300.
Annars är ju spjällhuset en servicepunkt som ska smörjas regelbundet. Jag körde min X306 till bruks så jag motionerade bort det när det uppstod samt justerade vajern.
Pontus Larborn
Justerar du gasvajern kan det vara praktiskt med en obd-läsare, då får du fram rätt läge då den visar ett %-värde för vilket läge gasen befinner sig i (provas lämpligen med tändningen på, men motorn avstängd!).
Men, innan du börjar justera och bygga om; rengör spjällhuset. Annars maskerar du ju bara ett fel som ändå finns där.
Magnus Jönsson
Tack för alla svar! Har satt en extra returfjäder, blev betydligt bättre men inte helt hundra.
/Magnus
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.