Styrsnäcka S-Type
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 14:47
Styrsnäcka S-Type
Mats Johansson (2019-01-21)Har ett litet glapp i styrningen i rakt fram läge. Är det någon som vet om detta kan justeras eller behöver styrväxeln renoveras för att ta bort glappet.
Styrväxel är utan servo och samma som i Mk2 årsmod. -64.
Gerry Winberg
Hej,
Du kan prova att dra åt justerskruvarna lite och se om glappet försvinner. Var försiktig bara så att du inte spänner för hårt, styrningen skall inte gå trögt. Det finns utbytes, renoverade styrväxlar att få tag på för runt 12 000:-.
MVH
Gerry
Mats Johansson
Hej Gerry,
Tack för svar!
Var kan jag finna en renoverad styrväxel?
Mvh/Mats
Gerry Winberg
Hej,
Här finns det styrväxlar https://www.scp...isted-steering.html.
MVH
Gerry
Mats Johansson
Tack Gerry för bra hjälp!
/Mats
Håkan Wasén
Samma problem med min mark 2-62. Det finns ett “glapp ” rakt fram inne i styrväxeln. Var finns sitter justerskruvarna? En ny kostar 10-11.000 men man skulle helst viljan byta ut snäckdelen.Har kollat men det verkar vara svårt att hitta renoveringssatser eller de lösa delarna.
Gerry Winberg
Hej,
Här har du ritning på styrsnäckan, justerskruven är Nr. 28.
MVH
Gerry
Mats Johansson
Hej,
Joes Garage kan hjälpa till med renovering av styrväxeln. Dvs lager, packningar och tätningar byts till ett pris av 5850:- (okt. -18), men då ingår inte utbyte av skruv och mutter om det skulle behövas. Oklart vad detta skulle kosta i tillägg, men lite intressant! Sägs ta 2-3 mån.
Mvh/Mats
Mats Johansson
Återkommer i ämnet – styrsnäcka till S-Type eller MK2:
Någon som har erfarenhet av ombyggnad till kuggstång?
Finns ju ombyggnadssatser att köpa, men de är ju ganska dyra. Dock känns det som om en kuggstångsstyrning skulle kunna vara mycket mer exakt än en styrsnäcka, om än nyrenoverad.
Kan begagnade styrväxlar (kuugstång) från XJ användas?
Gerry Winberg
Hej
Ombyggnad till kuggstång kräver servo så på en bil utan servo tillkommer kostnaden för servopump med tllhörande utrustning. En modifierad kuggstång från en XJ brukar användas. En färdig sats är givetvis enklast att använda då medföljer fästen, slangar och p-ändar. Det går att fixa till en begagnad kuggstång själv men om det blir så mycket billigare kan vara tveksamt. En sats från Limora kostar runt 3500 Euro + frakt och sen tillkommer montagekostnad på ett antal tusenlappar.
MVH
Gerry
Mats Johansson
Tack Gerry för klart och tydligt svar…som alltid!
Har du någon känsla för vad som kan vara det bästa alternativet: Renovera den gamla styrsnäckan eller byta till kuggstång (inkl. servo)? Inser att kuggstångsalternativet blir 2,5-3 ggr. dyrare men ger kanske en mer precis styrning?
MVH/Mats
Gerry Winberg
Hej
Svårt val, byte till kuggstång ger en bättre precision i styrningen men å andra sidan “förlorar” den i “originalkänsla”. Valet beror också på hur bilen används, som långfärdsbil eller som “glidare”. En annan sak att ta hänsyn till är om du planerar att “uppgradera” mera detaljer som bromsar etc.t, en MK2 kan bli en ren racer om man vill och har pengarna! Det är bara du själv som kan avgöra om det är värt merkostnaden, som egentligen inte är så enormt mycket om man jämför vad annan service och reparationer kostar.
MVH
Gerry
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.