Stötdämpare/fjädrar/bussningar (XJ)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 14:31
#1
Stötdämpare/fjädrar/bussningar (XJ)
Magnus Jönsson (2018-05-11)
Gjorde ett litet högfartstest idag med min X300 Sport, inte mer än 160km/h mest för att testa hur den beter sig. Nu är jag relativt ny Jaguarägare och har inget att referera till men jag tycker att den var gungig och instabil i högre hastighet. Nu kommer jag från bilar med hårdare chassie men jag menar ändå att en X300 Sport skall gå stabilt och fint i 160 och mer. Jag skulle vilja ha ett något fastare chassie utan att ge upp för mycket av den fina komforten som den har i lagliga hastigheter men samtidigt vill jag kunna åka undan lite på semestern söderut. Bilen har rullat 16200 mil och chassiet är bytt en gång, vad jag kan se så är det original Jaguar som sitter på. Jag har helt nya Goodyear Efficient Grip Performance på bilen och den är nybesiktigad utan någon anmärkning på chassie och upphängning.
Kan någon rekommendera något eftermarknads chassie, Bilstein, Koni etc. jag skulle också vilja byta samtliga bussningar i chassiet, finns det färdiga satser att köpa eller är det styckeköp som gäller?
Tack på förhand
Magnus

Björn Vaervågen
Nu förstår jag inte vad du menar med att chassiet är bytt.
Ett sätt att få till styvare fjädrar borde vara att montera fjädrar från en XJR (kompressormatade varianten) de skall vara styvare än standard, vad jag förstår.
En sak jag har lyssnat mig till bland X300-ägare är att de är rätt så känsliga för att hjulinställningarna skall vara helt rätt och att däcken är rätt dimension. Om det inte redan är gjort nyligen, så kan det vara värt att göra framvagnsinställning på bilen.
Vad gäller bussningar kan jag inte säga att jag vet, men det kan vara värt att kontakta denna firman: http://www.gpartners.se/ . Kjell-Åke som driver den är Jaguarentusiast.
En annan firma som kan ha en del kunskap i ämnet är http://www.joesgarage.se/

Gerry Winberg
Hej,
Det finns andra bussningar att köpa, de mest kända är väl Powerflex. Det finns kompletta satser hos Adamesh. Det som offras är komfort mot sportighet, men en original 300 Sport skall inte kännas osäker i 160. En varning, det finns mycket billigt och farligt skräp på ebay, så se till att det är erkänt bra kvalitet från en känd leverantör.
När det gäller stötdämpare så fins det Koni, Bilstein, Monroe, mm att välja på.
MVH
Gerry

Magnus Jönsson
Jag menar att stötdämpare och fjädrar är bytt en gång enligt de kvitto jag fick med bilen.
XJR chassie kan ju vara en idé, jag förmodar att den blir lägre också och att jag då måste ha fälgar och däck som matchar.
Powerflex är ju bra, har det på mina andra bilar men jag tror att jag satsar på att byta till nya original. Däckdimensionen jag har är original 225/55 16.
Jag skall kolla upp Bilstein och Koni.
Tack!

Gerry Winberg
Hej,
Fjädringen tilll en XJR är anpassad till 85 kg högre vikt över framaxeln än din nuvarande vilket troligen kommet att göra den en aning stötigare. Den kommer också att medföra att bilen sänks ca 12 mm. XJR har däckdimensionen 255/45 x 17. Björn har tolkat X300 ågarnas åsikter rätt, jag har själv haft en X300 Sport och den var mycket känslig för hjulinställning och däcksval. Spårkänslig med slitna däck. Goodyear däck har jag också goda erfarenheter av, kör på Eagle F1 Assymetric 3.
MVH
Gerry

FvSch
Jag har en vanlig x300, inte sport. Det enda som går att anmärka är en viss vindkänslighet. Har varit flera gånger på tyska motorvägar och körde vänster med trafiken. Var nog ganska mera än 160, men instabil kändes bilen inte. Hjulinställning är nog bästa tipset. Chassi vet jag inte vad Du menar. Men dessa bilar är so bra som original, experiment med dämpare och hårdare fjädrar förstör antagligen bara komforten. Tittar på P ändar osv och låt bilen vara som den är. Du ville ju köra Jaguar, det är det inte längre om Du förstör den med hårdare fjädrar, bussningar osv.

Magnus Jönsson
FvSch, jag håller med dig, vill naturligtvis åka med Jaguarkänsla och jag vill gärna ha originalgrejor, jag har andra bilar med stötiga chassie och behöver inte en till. Dock så vill jag att en Jaguar som är besiktigad utan anmärkningar på glapp i leder, helt nya kvalitetsdäck i rätt dimension ligger bättre än vad min gör i 160, annars är jag besviken på modellen. Det lutar väl åt att jag beställer nya originaldämpare och fjädrar, gör en hjulinställning och ser vad det ger.

FvSch
Dämpare bak är inte lätta att byta säjs det. Ligger bilen låg eller varför vill Du byta fjädrar? Gör en hjulinställning både bak och fram först och se vad detta ger. Hur långt har bilen gått? Min har 22 tusen mil och har original fjädrar och dämpare. Verkar vara hållbara grejor. Men efter ett P-änds byte var den lika som Din. Hjulinställning och sen var den bra igen. P-ändar och sådana grejor finns förresten på Mekonomen mm för helt andra priser än original. Och förmodligen samma tillverkare. Det finns inte so många som tillverkar sånt.

Torslund
Ja hjulinställning verkar vara en sak som många missar, min bil pekade rätt illa. Byter man p ändan så ska man mäta upp så att den nya skruvas till samma längd. Tror att alla bilar oavsett fabrikat som jag köpt de sista 5 åren har haft hjulen pekandes galet.

Magnus Jönsson
FVSCH, min har gått 16200 mil, det är möjligt att dämpare och fjädrar är i bra skick det är bara att jag upplever bilen som för mjuk i högre farter.
Det är kanske så det skall vara, jag är ny på Jaguar och har ingen erfarenhet av hur bilarna skall bete sig. Kan bara jämföra med det jag har och har haft. Min 9-3 Aero ss ligger som en kloss i 200km/h och det känns helt avslappnat att åka i höga hastigheter, så vill jag också att det skall vara med Jaggan. Men jag skall börja med en fyrhjulsinställning så får vi se efter det. Jaguaren är en helt underbar bil och ljudnivån och komforten är fantastisk, körkänslan är precis så trevlig som jag förväntat mig.

FvSch
Den skall kännas mjuk. Det är en superbekväm långfärdsbil och i alla fall min går so stadig att jag kan obehindrad kan släppa ratten i högsta fart om jag vill. Jag jämför med MB. Den går lika stadigt, men är inte alls so bekväm på långa sträckor. För 2 år sen åkte jag i ett till Hamburg från Hudiksvall. Efter blev det en lång kväll på stan, jag var inte tröttare än vanligt. ( 73 år)
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.