Ormig gång XJ Serie 3
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 11:56
Ormig gång XJ Serie 3
janne xj (17 jan 2005 )Är det någon som försökt att byta alla bussningar till styrningen?
I slutet på sommaren började bilen uppföra sig som en orm, den blev så spårkännslig att det kändes som bakänden skulle köra om framänden.
Vid en titt på däcken visade det sig att däcken var helt slut på insidan.
Alltså behövs en framvagnsinställning samt två nya däck, då slog det mig att det troligen finns någon orsak att inställningen ändrat sig så katastrofalt.
Idag var jag hos Solman i Virserum och fick ett ungefärligt pris på erfodliga delar. Men kan jag klara operationen? Arbetet skulle kosta ca 10000 kr att göra. Behövs det några specialverktyg?
Tacksam om någon har några goda råd.
Janne
Kolla även hjullager bak, glappar dom kan det uppstå “omkörningstendenser”
Gunnar_L
Vill man tillräckligt mycket kan man göra allt. Du behöver (minst) ett ordentligt set pallbockar, en garagedomkraft, en fjäderkomprimator och ett bra set med diverse handverktyg. En kulbultsavdragare och en gängtappsats underlättar också. En dornpress är inte fel heller.
Fjäderkomprimatorn är väl det enda “special”-verktyget. Om du har en Serie 3:a sitter väl stötdämparen fram inuti fjädrarna. Komprimatorn skall s.a.s. “ersätta” stötdämparen. TÄNK INTE ENS PÅ ATT FÖRSÖKA MED ENBART UTVÄNDIGA FJÄDERKLAMMER om du är rädd om livet!
Gör så här (ungefär)( Jag tror det finns bättre beskrivning i Haynes manualer, köp en sån!):
Upp med bilen på pallbockarna, som skall placeras under domkraftsfästena.
Av med hjulen och kolla igenom allt för uppenbara fel.
Vänstern fram: jacka upp hjulspindeln tills bilen “lättar” från pallbocken.
Av med stötdämparen och dit med komprimatorn som dras åt ganska ordentligt. Ta loss bultarna till undre fjäderkoppen. Släpp efter på komprimatorn successivt.
Var försiktig, se till att allt är i “balans” hela tiden, låt domkraften vara med som extra säkerhet tills du fått ned fjädern. Sitt inte “under” hjulspindeln och tänk innan du gör något.
När du fått ned fjäder och komprimator är resten ganska uppenbart…..
Glöm inte att märka upp och ta bilder i vanlig ordning om du är tveksam.
Sedan höger fram och sedan alltihop i omvänd ordning…
MVH
Gunnar_L
will
På en serie 3 klarar man i princip allt utan specialverktyg.
kolla på FAQ sidan på Jaglover http://www.jag-...ers/xjfaq/index.html
Under avdelningen “Front Suspension” borde du hitta all information som du behöver.
Stötdämparen sitter förresten inte i fjädern, dom är busenkla att byta. brukar ta ca 15 min per sida.
/Håkan, i Boden,
Gunnar_L
OK, fel av mig, stötdämparen sitter inte “i” fjädern.
Det ändrar inte det faktum att du måste ta bort fjäder och länkarmar för att kunna byta alla bussningar i hjulupphängningen.
Det ändrar inte heller funktionen hos en fjäderkomprimator.
På bilderna i länken visas ett fjäderbyte med hjälp av 4 st gängstänger. Det går naturligtvis, men det är 4 ggr så mycket skruvande innan fjädern har släppts loss. Det innebär också att den extra säkerhet man har genom att använda en stång genom fjädern försvinner. Med 4 stänger kan kanske fjädern halka imellan stängerna, om nånting sticker iväg. Om en stång går genom fjädern elimineras den risken. Bara en tanke.
Och det finns komprimatorer att köpa (eller tillverkar man en egen)
MVH
Gunnar_L
will
Passa på att byta bussningarna som håller styrväxeln också när du ändå håller på, de brukar vara slut på de flesta serie 3.
Är dom slut så kan man få en bil som gör egna små styrningar när hela styrväxeln flyttar på sig.
Starta bilen, öppna huven och titta ner på styrväxeln där rattstången slutar. Om du vrider ratten lite fram och tillbaka samtidigt som du tittar så skall den vara stilla. På min flyttade den sig ett par centimeter fram och tillbaka innan jag bytte bussningar.
Det är dock inget som påverkar slitaget på däcken, så du har något annat som ställer till det.
/Håkan, i Boden,
will
Orginalverktygen är en grov bult som går genom fjädern och jag hade tänkt tillverka en sån för eget bruk.
janne xj
Tack så mycket för alla råd. Jag har en Haynes repbok.
Det är långt till våren när jag tänkt att bilen ska vara klar.
Jag återkommer säkert med flera frågor när jag väl börjat reparationen.
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.