Oljud i bakvagnen (XK)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 11:41
Oljud i bakvagnen (XK)
Jan Ölander (2017-05-13)
Hej
Jag har ett oljud (klapper) i bakvagnen som märks främst vid låga hastigheter, under 50 – 60 km/h. Jag har brutit och bänt i alla stag och bussningar men känner inget glapp. Man gjorde samma sak på besiktningen men hittade inget konstigt.
Har läst någonstans att det kan vara nedre stötdämparsätet. Är det rimligt, och hur kan man kolla det?
Bilen är en XK8 cab, 2004
Janne

Gerry Winberg
Hej,
Jag hade samma problem med min XJR 2002 bytte nedre stötdämpare bussningen och sedan blev det tyst. Reservdelsnr. CCC6782, pirat runt 11 pund, original 68,17 pund + frakt. Det år inte så lätt att kolla men har man tur kan man känna ett litet glapp. Kolla även övre fästet där kan det också glappa när bussningen blir gammal och torr.
Lycka till
Gerry

Jan Ölander
Tack Gerry
Bytte du bussningarna själv? Verkar rätt krångligt om man tittar i verkstadshandboken, inte som på Volvo…..
Janne

Gerry Winberg
Hej igen,
Nej jag lät min lokala verkstad göra jobbet, det största problemet är att pressa ut den gamla bussningen och pressa in den nya. Det gick utan att demontera hela stötdämparen, så det blev ganska låg arbetskostnad.
Gerry

Mats Eriksson
Hej!
Hade precis samma problem med min XKR -05:a, svagt skrammel vid låg hastighet efter några mil.
Bilen har ställbara dämpare (sport och komfort) och den lilla strypbrickan inuti stötdämparen skramlade.
Nya dämpare fick monteras och felet var avhjälpt. Bilen är köpt hos Joe’s Garage med ett års begagnatgaranti, så dom stod för kostnaderna
Staffan Sundberg
13 nov 2020 21:50
sv: Oljud i bakvagnen (XK)
Kidnappar denna tråd.
Har samma slagljud över minsta ojämnhet. Jag känner däremot inget som helst glapp i den undre bussningen. Sitter den i spänn, så glapp är svårt att upptäcka?
Gerry Winberg
14 nov 2020 00:22
Hej
Den sitter i spänn så man fär bända ordentligt för att känna glapp.
MVH
Gerry
Kåre Jakobsson
21 nov 2020 14:05
har precis gjort det jobbet på min xkr -98, ett j-la svinjobb faktiskt, det går att göra bytet utan att demontera stötdämparna, men...du behöver avdragare samt lite annan utrustning utöver hylsnyckelsats etc, fjäderbenskompressorer bla.

Nedre bussning/hylsa som är pressad in i stötdämparen sitter som berget, jag fick slipa ur den med en dremel såpass så den gick att "spräcka", 2h effektiv tid med dremel på första sidan, 1h på andra, man lär sig....har man special avdragare ska den nog gå o få ur utan dremel, det är jäkligt tight med utrymme och allmänt svårt att komma åt o få dit avdragarhylsor etc, bäst vore ju om man hade en mekanisk verkstad så man kunde tillverka special hylsor för detta, men det har man ju inte i regel.

bussning/hylsa har Diameter 40mm blankt utvändigt, så du behöver en diameter max på 39mm för att få ur den samt en på säg 43mm på "mottagarsidan" när du ska få ur den, jag använde några hylsor(32mm o nån till) samt en rörstump på diameter inre på runt 43mm, 12mm gänstång som "dragjärn", jag drog först ut den inre delen av bussning samt dremel för att få ut stålhylsan pressad i stötis, montering av ny bussning/hylsa är inte helt enkelt det heller(ta bort gummibälgen så den inte skadas när bussning dras in), gäller att den går in "fyrkantigt" dvs rakt, men i princip motsats till demontering...

i efterskott så önskar jag att jag lämnat bort det, men nu när jag gjort det 2ggr så skulle jag inte tveka att göra om det om det skulle behövas
mvh
k.
Staffan Sundberg
1 jan 2021 23:16
När de främre stötdämparna slår,är det oftast de övre "skumgummibussningarna" som gett sig. Men i bakvagnen är det de nedre som är Akilleshälen?

Staffan
Kåre Jakobsson
14 jan 2021 08:03
ja, nedre hylsa bakre stötis "klapprar" vid ojämn väg & låga farter, ibland kan det tydligen vara bakluckan som kan ge ungefär samma oljud, kan vara värt att gå in på: jaguarforums.com samt lämplig underavdelning, mycket info där
Mvh
k.
Visar inlägg 1 till 6 av 6 totalt.