Oljud diffrential
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 11:39
Oljud diffrential
Magnus Jönsson (2018-08-01)När upphörde problemet med vinande diff? Är problemet löst på X308 eller?
Funderar på att byta min X300 4,0 för jag är trött på den sjungande diffen. Helst vill jag kvar den för det är min favoritjagga med rätt motor men det blir tröttsamt att sitta och lyssna på.
Roland Wärting
När kollade du oljan i diffen sist?
Magnus Jönsson
Har bytt olja för två månader sedan, hjälpte tyvärr inte.
Gerry Winberg
Hej,
Oljudet kan bero på olika lagerfel, pinion, utgående axel eller hjullager. Hissa upp bilen och lyssna med stetoskop så kan du avgöra vilket. Pinion lagret har en högre frekvens än de andra två. Känn också efter så att pinionbulten är riktigt spänd min. 135 Nm. Hur långt har bakaxeln gått, alla diffar blir ljudligare med åren även en X308 diff. Det finns nyrenoverade bakaxlar att få tag på och då får du garanti på grejorna också. Om resten av bilen är Ok så kan det vara en bra lösning. Är det samma bil som finns i inlägget Diffrential? Har du provat Torslunds “snake oil” RVS?
MVH
Gerry
Magnus Jönsson
Hej,
Jag skall hissa upp och försöka lokalisera var oljudet kommer ifrån,
vad är RVS och vem är Torslund? Det låter som det kan vara värt ett försök.
Bilen har ”bara” gått 16400 mil och motor och låda går perfekt.
Var sitter pinionbulten någonstans?
mvh
Magnus
Gerry Winberg
Hej,
RVS är ett medel som behandlar metallytor se vidare länken: rvs.se enligt Torslund som har prövat det mesta i sin småländska verkstad fungerar medlet mycket bra. Pinonmuttern är den som sitter där kardanaxeln fästes mot diffen. Är det inte lagerljud så kan diffen behöva justeras och det är ett arbete för en specialfirma.
MVH
Gerry
Gerry Winberg
Hej,
Här har du en bild på delarna i diffen Pinionmuttern är nr1
MVH
Gerry
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.