Oljebyte växellåda XKR
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 11:35
Oljebyte växellåda XKR
Sören Hallberg (2016-09-19)Jag är lite konfunderad. I gamla forumet hittar jag denna beskrivning av Kvillebäck (som brukar veta vad han gör):
“1 Tappa lådan på olja genom pluggen på tråget.
2 Vrid turbinen tills du ser pluggen (Torx?) och tappa ur den.
3 tag ner tråg och byt filter, gör rent och sätt tillbaka.
4 Sätt tillbaka plugg i turbinen.
5 fyll olja enligt spec. i röret för oljestickan och provkör så oljan blir varm.”
Sedan har vi JaguarLars som skriver så här på sin hemsida http://jaguarlars.se/ :
“Vi har köpt in utrustning som levereras inom kort för att byta ALL olja och inte bara de ca 4 liter som rinner ut när man lossar oljetråget. Växellådor innehåller ca 10 liter och det är alltså bara 40% som kommer ut vid ett “traditionellt” oljebyte. Du hade väl knappast valt att tappa ut 2,5 liter istället för 7 liter motorolja när du servar din bil?”
Kan det verkligen vara så illa? Om så, finns det något sätt att själv få ut all olja?
Det är ju en Mersa-låda, hur gör man på en Mercedesverkstad?
Björn Vaervågen
Såvitt jag förstår så är det Kvillebäck skriver den traditionella metoden att byta olja i automatlådan. Upp till XJS/ X300 typ. På dessa lådor är det tydligen så att man inte får ut 100% av oljan om man tar ut pluggen.
Det kan man ändra på om man använder specialutrustning. Som Jaguarlars tydligen investerat i.
Sedan är det också så att på lite modernare lådor, som i XKR till exempel, är det inte bara att ta ut bottenpluggen och sedan fylla på. Jag har sett beskrivningar på det och det var betydligt mer komplicerat än så.
Sören Hallberg
“Jag har sett beskrivningar på det och det var betydligt mer komplicerat än så.”
Tror du att du kan få fram den beskrivningen? Det vore intressant att se den!
Sören Hallberg
På nätet hittade jag W5a580 Transmission Manual.pdf
http://www.medi...iew/?pdi1w4sza8ewas5
Där står:
“Add following initial quantity of MoparT ATF +4, Automatic Transmission Fluid, to the transmission:
a. If only fluid and filter were changed, add 7.4 L (14.8 pts.) of transmission fluid to transmission.
b. If the transmission was completely overhauled or the torque converter was replaced or drained, add 8.1 L
(17.1 pts.) of transmission fluid to transmission.”
Så tömmer man converten byter man alltså 8 liter, dubbla mängden mot det JaguarLars anger. Det borde vara OK.
Jan Thorén
Hej på er. Har gjort denna resa förut, och det är så som Jaguar-Lars säger. Lådan hade ju från början en sk “Life-time” idé, men det vet vi nu att det inte höll. Totala oljemängden, 10-11 liter finns i lådan, slangar o rör, samt i oljekylet, så när man dränerat oljan i lådan, och sen lossat hela botten, som är själva filtret, så har man kanske fått ut 4-5 liter. När vi köpte vår S-Type R, så var “olja o filter i lådan bytt, kostade 9 eller 11 tusen”
Väl hemma, så var det en dag en oljepöl på golvet, och efter ett evigt letande, så kom vi fram till att verkstaden inte följt de rekommendationer som finns där ute i cyberspace, nämligen byt o-ringarna i kabelgenomföringen när du ändå har nere filtret.
Sagt o gjort, efter att ha läst på hur man egentligen byter olja,hålla rätt temperatur osv, så bestämde vi oss för att låta en verkstad i Kungälv göra detta åt oss. Jag skaffade nödvändiga o-ringar åt verkstaden,och lämnade in bilen. Han ringde sedan mig, och ville att jag skulle komma o kolla på en sak. (????) Jag åkte dit, och han visade mig den “ny bytta” oljan, samt filtret. Väldigt smutsig, och på magneterna inne på filtret var det ett ganska tjockt gegge-lager.
Nu har inte han en sådan pump som Jaguar-Lars har, så vi fick nöja oss med att skaffa ett nytt filter igen, och byta den olja som rann ut, och med vetskapen att allt inte är bytt som det borde vara, så får vi väl göra om allt en gång till. Denna gång, stannade kostnaden på 6000, nästan halva priset mot den förra verkstaden. Och efter att ha bytt o-ringarna, så har vi sluppit mer olje-söl.
Vore intressant att få reda på vad Jaguar-Lars tar för ett byte. Har läst på nätet om andra sätt att göra det på, t.ex. släppa på oljeslangarna vid kylet osv, för att få ut det mesta.
Johan Kvillebäck
Det som refererades till i ett gammalt inlägg från mig byter INTE all olja men lite mer än att bara det som finns i tråget. Detta gäller MB-lådan som finns i de lite äldre R-modellerna.
Den utrustning som Jaguarlars verkar ha inskaffat brukar allmänt omtalas som “flushing”. Enkelt kan man säga att man kopplar in sig någonstans på oljans väg mellan kylare och låda sedan pumpar olja fram och åter medelst “stötar” för att lossa avlagringar och beläggningar som finns överallt.
Därefter kan man trycka in ny olja med maskinen och samtidigt ut den gamla.På detta sätt blir all olja bytt. Hur man gör med filtret i lådan är jag inte insatt i men hos Jaguarlars kan man betala extra för att få det bytt.
(Vissa kallar det att skölja lådan när man gör två eller fler oljebyten i följ men för att inte förväxla det med en riktig sköljning föredrar jag att bara kalla det “oljebyte”)
Sören Hallberg
Jag kan tipsa om olja till bra pris, godkänd av Mercedes enligt spec MB 236.14 för lådorna i XKR:
Fuchs TITAN ATF 4134
Jag köpte 2 st dunkar á 4 liter, kostnad inklusive frakt totalt 702.00 SEK från Deck On Line http://www.dackonline.se/.
Filter och packning köpte jag av Joes Garage, drygt 400 kr om jag minns rätt. Hyra av lyft på OK-macken gick också på 400 kr (jag tog god tid på mig).
Totalt kostade allt ca 1500 kr.
Joes Garage tar ner oljetråget och låter oljan rinna ur. Knappt 4 liter kommer, ca hälften av allt. Man anser då att oljan är bytt. Jag har nu gjort ett byte och förbrukat nästan ena dunken på 4 liter. Jag ska köra några månader och sen göra ett till byte. Bäst är nog att byta filter igen, så det kommer att kosta ytterligare en liten slant men långt ifrån vad Jaguarverkstäderna tar för ett oljebyte.
Mätstickan köpte jag på Ebay efter tips här på forumet, pris 10 pund.
Ingemar Carlsson
Läste tråden med intresse då jag bytt olja på XKR.
Kan lägga till en verkstad som hade koll på detta: Jerrys Bilel på Hammarö söder om Karlstad. De pratade om en pump och en omständlig procedur. Kikade i mina papper efter att ha läst tråden och jo, de har använt 8 liter växellådsolja, bytt filter och packningar. Kostnad inkl arbete 4100:-
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.