Nivåreglering, hur ser man det?
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 11:09
Nivåreglering, hur ser man det?
PontusL (6 jan 2005)Hur ser man vid en snabb besiktining om en XJ40 har nivåreglering eller ej? Ägaren till den blå (finns mer om den under “efterlysningar”) jag har tittat på vet inte om bilen har det eller ej, och det kan ju vara kul att veta…
Janne
När du startar bilen reser den sej lite för att efter en kort stund sänka sej igen.
Själva regleringen brukar vara OK men dämparna är ofta stumma.
Så är det på min, går fint upp och ner men dämparna är stenhårda.
PontusL
Ok, min gamla Xj40 var redan ombyggd till normalt system så jag har aldrig rotat i det där. Är det kostsamt att byta?
Zzzz
Den kostnad du kommer att få förr eller senare är c:a 8-10 k beronde på hur mycket du kan göra själv.
I ett inlägg i gamla forumet skrev jag att jag aldrig skulle köpa en XJ med nivåreglering om den inte var bytt. Anledningen till detta beslut är att på dom flesta äldre modeller (XJ40) så kommer det förr eller senare paja. Då står du där med en utgift på c:a 10 k.
Hur kan man se om den är utrustad med nivåreglering då? Alla Sovereigns var utrustade med detta som standard och även Daimler. Som Janne sa så skall man kunna se att bilen höjer sig för att sedan sjunka ner en aning om systemet fungerar. Man kan höra hur pumpen jobbar när man slår på tändningen. Även om nivåregleringen är utbytt, sitter pumpen kvar och behållaren för den. Kanske enklast vore att titta i instruktionsboken var behållaren sitter. Hittar du den så finns det en nivåreglering.
Janne
Jag ska bygga om min. Har köpt delarna hos Joe´s i Lund.
5600:- + frakt. Tilläggas kan att dom kostar ca: 13000:- “orginal”
Sen får vi se hur lätt det är att byta. Får väl återkomma i ämnet när jag kommer till skott
familjebilen
hej jag bytte mina dämpare för två år sedan och jag skickaed också efter ifrån joes i lund! för 5600:- får man begagnade fjädrar och nya stötdämpare och det är lätt att byta även om man inte har gjort det förrut.
Jag är nöjd för jag vet att dämparna håller längre tid änn nivåregleringen .Men jag saknar regleringen på grund av att catten niger när man lastar. så tänk er för , om jag skulle gjort om det? svar nej orginalet kostar ju samma pengar och man får mycket bättre ska vi kalla det för åk eller lastcomfort.
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.