Lyftpunkter (XK)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 10:32
Lyftpunkter (XK)
Dan Jonsson (2019-03-21)Hej!
Har fått tillgång till en tvåpelarlyft men, är osäker på korrekta lyftpunkter för min XK8 Convertible 1998.
Någon som vet?
Christer Franzén
https://www.xk8...g-and-towing-advice/
BR // Christer
Dan Jonsson
Tack Christer!
De ordinarie domkraftpunkterna alltså.
Var lite osäker eftersom den främre lyftpunkten är bakom framhjulen.Med tanke på den tunga motorn.
Christer Franzén
Your welcome
Googlade på “lifting points xk8 ” det fanns mera tips o bilder
BR / Christer
Dan Jonsson
Har googlat lite,vet inte om jag blev så mycket klokare.
Att lyfta i främre balken under kylaren verkar inte heller vara helt säkert.
Någon varnade för läckande kylare efter lyft.
Verkar som att domkraftpunkterna är säkrast.Det som verkar vara viktigt är att lyfta båda sidor samtidigt för att undvika att spräcka vindrutan.
Jag kommer att byta de bakre ljuddämparna och har farhågor att bilen kan tippa framåt på grund av motorns tyngd.
/Dan
Gerry Winberg
Hej,
Verkstadshandboken anger domkraftspunkterna som lyftpunkter även för tvåpelarelyft. Du behöver inte vara rädd att bilen skall tippa över viktfördelningen är 899 kg på framaxeln och 871 kg på bakaxeln dvs. nära 50/50.
MVH
Gerry
Dan Jonsson
Tack Gerry!
Som vanligt säkra svar när det kommer från dig
Mvh
Dan
Kåre Jakobsson
24 jul 2020 11:52
sv: Lyftpunkter (XK)
ok, vill ha upp en xkr -98 coupe på 4 pallbockar(ev två ramper och 2 pallbockar), har kollat lite hur andra gör...men det verkar finnas lite olika sätt, jaguar instruktioner anger ju "cross member" som lyftpunkt(under kylaren) för garage domkraft, så där ska det väl funka. men hur göra i bak?? i video nedan så sätts lyftpunkten under diffklumpen?? rätt eller fel att göra så?https://www.you.../watch?v=YRCHn2mxPhs
Stefan Evholt
24 jul 2020 12:45
När jag lyfter utan lyft så brukar jag använd två domkrafter och lyfta på varje sida samtidigt för att sedan sätta pallbockarna under domkraftsfästena.
Kåre Jakobsson
24 jul 2020 12:56
ok, du menar att du använder 2st original domkrafter och sedan sätter pallbocken direkt innanför dessa lyftpunkter(?) domkraften sitter ju lite i vägen för att kunna ställa dit pallbocken då(?)
Stefan Evholt
25 jul 2020 11:09
ok, du menar att du använder 2st original domkrafter och sedan sätter pallbocken direkt innanför dessa lyftpunkter(?) domkraften sitter ju lite i vägen för att kunna ställa dit pallbocken då(?)
Lyfter med originaldomkraften på ena sidan och en låglyftande garagedomkraft på andra sidan. Men har inga problem att sätta mina pallbockar på någon sida.
Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.