Klonk i framvagnen (XK)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 08:41
Klonk i framvagnen (XK)
Magnus Bengtsson (2018-09-18)Hej alla!
Jag har ett klonkande ljud som kommer från framvagnen när jag åker över gupp och trottoarkanter i läg fart. Känns som det kommer både från vänster och höger sida. Detta var inget som det anmärktes på när jag besiktigade bilen. Tacksam för råd om vad det kan vara samt förslag till åtgärd.
Bilen är en XKR från 2003
Mvh Magnus
Björn Vaervågen
Utan att kunna så mkt låter det som att det är något som glappar i infästningen av stötdämparna.
Kan det vara någon bussning eller så som är slut? Det är en klassisk grej på lite äldre XJ-modeller, men XK:n ser nog annorlunda ut.
Magnus Bengtsson
Tack för svar, och jag tror det kan komma från stötdämparnas övre infästning där det sitter en gummidistans som kan ha gått ner sig , vilket inte verkar helt ovanligt på dessa modeller. Nu har jag en fråga, vad är det för kabel som går till stötdämparens övre infästning enligt bilden som jag tagit i motorrummet.
Gerry Winberg
Hej,
De övre stötdämparebussningarna brukar glappa efter några år så det är säkert där ljudet kommer ifrån, kolla även de nedre bussningarna. Kablarna är till den automatiska omställningen av dämparnas hårdhet, CATS Computer Active Tehnology Suspension.
MVH
Gerry
Magnus Bengtsson
Hej Gerry, många tack för svar. Är det bara att koppla loss dessa kablar från kontaktstycke och sedan trycka tillbaka dom när bytet är gjort, tänker mest på om något i elektroniken måste uppdateras, ja Jaguar du vet.
Gerry Winberg
Hej,
Det är bara att koppla ur och in dem utan någon annan åtgärd. Kopplar du inte in dem blir dämparna kvar i hårt läge.
MVH
Gerry
Magnus Bengtsson
Tackar, då ska jag beställa hem de övre stötdämparbussningarna.
Mvh Magnus
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.