Hög tomgång (S-type)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
26 apr 2020 14:15
Hög tomgång (S-type)
Zsolt Fazekas (2019-08-17)
Hej alla.

Jag har nyligen utökat min Jaguar samling med en Jaguar S-type 3.0 från 2001. Dessvärre varvar bilen lite för högt på tomgång men även under drift i friläge.
Den ligger inte på lugna 900 /1000 varv utan går upp på 2000 eller 2500 oavsett vad jag gör med den.
Har en del saker som jag misstänker t.ex. bensinpump eller kring utr, men även vakum-rör spjälhus.

Har någon av er haft samma problem som jag vi lider av? Tacksam om ni hör av er med kloka svar.

Ha det väl.

Gerry Winberg
Hej,
Börja med att kolla så du inte har ett vacuumläckage, sedan gör rent spjällhuset. Du bör få en felkod om det är något fel på styrsystemet. Gasspjället styrs helt elektriskt via motormodulen så det är viktigt att spjällets position avläses rätt, det ställes in mha Jaguars datorsystem eller vissa kodläsare som har denna servicefunktion.
MVH
Gerry

Zsolt Fazekas
Hej
Har nästan hittat felet ett mega vakum-läckage under insuget. Måste ta bort insuget för att komma till läckaget. Billigt att laga en del jobb med det. Köpte nya packningar till insuget 12 st från Joe´s 1200 kr in frakt, samt en gummit strumpa och slang.
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.