Byta hjullager bak (XJ)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
26 apr 2020 14:13
Byta hjullager bak (XJ)
Göran Boström (2019-07-29)Är det någon som har erfarenhet av att byta hjullager bak. Blir fundersam över hur man ska shimsa in dessa
Roland Djerf
Nej, men jag vet att centrummuttern ska dras med en jäkla massa kilon, så se till att du har ordentliga doningar. 1/2 tum skaft räcker inte och ska du plocka bort handbromskabeln måste du göra detta underifrån på ett jäkla knepigt sätt.
Lycka till!
Gerry Winberg
Hej,
Fullständig beskrivning finns i inlägg Bakhjulslager XKR 2003, för det mesta går det att använda samma distans. Ett utbytesnav är också en lösning.
MVH
Gerry
Göran Boström
Tack för svaren. Kan berätta att det tog ca 8 timmar att byta alla lager i huben för en amatör. Att ta lös handbromsvajern var väldigt lätt. Det sitter en låsning under huben med en liten flärp så det är bara att ta en tång och dra ut den så är handbromsvajern lös.
Gerry Winberg
Hej,
Bra jobbat, använde du press eller knackade in lagerna? Inga problem med spelet?
MVH
Gerry
Göran Boström
Jag knackade ut lagerbanorna, det var rättsvettigt men sedan pressade jag in lagerbanorna enkel. Spelet var inga problem.
Det hade varit betydligt enklare och gått fortare om man hade haft special verktygen för att pressa ut lagerbanorna.Tänkt om klubben kunde köpa in specialverktyg som man kunde få hyra.Funderar på att göra mig dom special verktyg för att pressa ut lagerbanorna.
Gerry Winberg
Hej,
Verktygen finns att köpa men är dyra. En komplett sats för in och utpressing av lager och tätning går på runt 2000 SEK men kan enkelt tillverkas med hjälp av en svarv.
MVH
Gerry
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.