Fukt i huvudstrålkastare XK8
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
26 apr 2020 14:01
Fukt i huvudstrålkastare XK8
Willy Eriksson (2019-07-11)Efter en rejäl uttorkning med varmluftspistol via det avtagbara locket på strålkastarnas ovansida, lade jag på en sträng av vindrutetätning (svart) runt hela den befintliga gummipackning. För att få en jämn och slät övergång mot originalpackningen användes finger och såplösning. Efter nattens regn fanns inga spår av fukt i strålkastarna. Billigt, enkelt och ett nästan osynligt ingrepp.
Pontus Larborn
Bra tips!
Christer Johansson
Hej,
Jag har samma problem på min XKR från 2001. Det blir alltid värre om man tvättar bilen med högtryck, så därför försöker jag alltid tvätta försiktigt vid framvagnen. I det “akuta” skedet brukar jag lyfta på plastluckan ovanpå insatsen och torka ur fukten med en hårtork eller försiktigt med en varmluftspistol.
Jaguar har en instruktion för att förbättra ventilationen i strålkastarna, det kräver dock att man plockar ut strålkastarna och borrar hål. Se denna länk: http://www.jagr...s/TSB/XK8/417-05.pdf Är dock osäker på om T-röret fortfarande finns tillgängligt.
Andra har prövat med att lägga in silicapåsar som suger åt sig fukt via plastluckan ovanpå insatsen. Fäst påsarna med någon tråd eller liknande i plastluckan så de blir lätta att byta/hitta.
Några har också prövat att lägga ofärgad silikon mellan själva glaset och insatsen för att förbättra den befintliga packningen med gott resultat.
Vad du väljer att göra är väl beroende på hur ofta du har problem och hur “invasiv” du vill vara.
MVH
Christer
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.