Framvagns och bakvagnsrenovering (XJ)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
24 apr 2020 09:50
#1
Framvagns och bakvagnsrenovering (XJ)
[Staffan Sundberg] (2017-09-02)
Hejsan!
Nu är det nog dags för slitdelsbyte därför att däcken slits ut i en rasande fart. Trots ett flertal framvagnsinställningar får jag ingen rätsida på problemet. Dessutom kanske abret att bilen drar åt höger försvinner på samma gång. Dessa delar tänker jag använda
[URL=https://www.bri...ebuild-kit-ACC6001FX]https://www.bri...-kit-ACC6001FX[/URL][/URL]
Alla tips underlättar, så slipper jag göra Om era eventuella misstag. Om jag förstått det rätt så kan kattens högerextrema fäbless kureras genom Shimsning för att ändra Castervinkeln.
När det gäller bakvagnen är orsaken densamma.
Som sagt -alla tips välkomnas.
Staffan


[Gerry Winberg]
Hej,
Hade samma problem på min gamla X300 den drog åt höger och hjulinställning var meninglös eftersom kulbultarna glappade. Efter byte av dessa + en fyrhjulsinställning fungerade allt igen.
Kraftigt däckslitage beror oftast på felaktig toe-in, däcken “tuggar” sig fram.
Att den drar åt något håll brukar bero på felaktig caster vilken justeras på framvagnen med shims. I bakvagnen kan bara toe-in justeras.
Sen blir jag lite misstänksam till Kittet från Brittish parts, det verkar lite för billigt, samma delar i original ligger runt 420 GBP mot 74 GBP, dvs. 5,7 gånger mer och märkesdelar (Lemforder) ej original skulle kosta runt 250 GPB. Jag har själv handlat från British Parts och det lite som Biltema, ibland är grejorna bra och ibland fungerar ingenting.
Själva arbetet är inga större konstigheter det värsta brukar vara att få loss skiten, bra med rostlösare och gärna en gassvets så lossnar det mesta.
Berätta gärna hur det går!
MVH
Gerry


[Staffan Sundberg]
Det är ändå märkligt att vi konsumenter reagerar som vi gör. Är det billigt, är det dåligt! Samtidigt klagar vi på höga priser. jag är inget undantag.
British biltema är min generalleverantör, och hittills har deras delar varit över förväntan med hänsyn till det låga priserna. en nyinköpt vevaxelsensor pajade efter två månader, efter lite gnäll och den felande länken i retur, skickades en ny. Så långt allt väl -trodda jag! trots att British parts erkände att felet var deras –fick jag betala returfrakten! Damn them!!!
Kollade sedan på flera andra kända reservdelsfirmor. Alla hade de samma konsumentvidriga regler.
Angående shimsning. Hur tjocka shims skall användas för att häva en modera vilja åt höger?

Hur shimsas bakvagnen?

Staffan



[Gerry Winberg]
Hej Staffan,
Jag handlar också från British Parts och de är prisvärda men ibland blir det fel och då kan returfrakten bli högre än vad delen är värd.
Tjockleken på shimsen är omöjligt att besvara, det beror helt på hur mycket fel som castorn står idag. Ställs hjulen enligt specifikationen försvinner vänster/högervridningen. För det mesta räcker det med att flytta om shimsen eller att ta bort någon eller några. De kallas Spacing Plate och finns i tre tjocklekar, thin-C8918/3, tjocklek 0.036″, thick-C8918/1, tjocklek 0.064″och intermediate-C8918/2, tjocklek 0.049″.
Bakvagnen kan man bara stålla in toe-in på, justeras mha excenterskruven. Det skall gå att ställa in camber med specialshims men detta är ingen normal sericeåtgärd, castor är fast och kan inte justeras.
Ge gärna ett omdöme om kvaliten på kittet när du fått det monterat, är den OK så är priset oslagbart.
MVH
Gerry


[Gerry Winberg]
Hej,
Här finns mera information om hjulinställningar http://workshop...rection_procedure/,. En ändring till mitt föregående inlägg där jag påstod att man plockar bort shims, det är fel man flyttar bara om dem för att ändra caster. Det är camber som man ändrar med antalet shims -MMD2258AA1, tjocklek 1mm.
MVH
Gerry


[FvSch]
Min x300 drog höger för nåt år sen men det berodde på p-ändarana. Byter man utslitna grejor återställa man väl ursprungsläget.
Jag är lite tveksam till att börja skimsa och så. Det behövdes väl bara vid tillverkningen av bilen. Angående delarna so köpte jag p-ändarna på Mekonomen här hemma för en mycket billig penning. Är samma som på en massa andra bilar. Lika är det ju med många delat till just x300. Den är ju en halv Ford, med billiga delar som fördel. Det finns en sida på IT där man kan se vilka delar passar på vilka bilar. Man ser att de flesta delar är ganska allmänt använda.


[Gerry Winberg]
Hej,
Utslitna P-ändar gör ju också att bilen blir “orolig” på vägen och kan dra åt olika håll. Jag håller dock inte med om att man återställer ursprungsläget om man byter delar, under tiden och milen har ju bärarmar och annat kunnat böja sig lite och då är det inte säkert att inställningarna är inom toleranserna. Förutom detta så har delarna också toleranser som gör att man alltid bör göra en hjulinställning efter byte av delar och då kan man behöva shimsa om.
Jag har köpt och köper mycket från Mekonomen, men se upp, jag har råkat ut för att de ibland är dyrare än hos märkesverkstaden, exakt samma delar från England eller Tyskland är ofta betydligt billigare.
MVH
Gerry


[FvSch]
Ja, angående priset på delar har Du alldeles rätt. Speciellt Tyskarna verkar ha bra priser och även delar som är svåra att få tag på i Sverige. Att en hjulinställning är nödvändig när man byter slitdelar i hjulupphängningarna är självklart.


[Staffan Sundberg]
Jag skall börja med att gå loss med en kofot först, så jag inte byter delar i onödan. Castershimsningen i framvagnen verkar rätt basal. Har kollat lite på Toe in/out på bakaxeln. Är det denna bult som är exentrisk som skall vridas för ändrad Toe? [URL=http://www.xjkl...-pin-bolt-jzb100047/]http://www.xjkl...olt-jzb100047/[/URL][/URL]

Staffan


[Gerry Winberg]
Hej,
Du har hittat rätt bult!
MVH
Gerry


[Staffan Sundberg]
Alltså.
Lossar man muttern lite och sedan vrider bultskallen för önskad toe? Gissar att den lille gynnaren sitter rejält fast, så jag får ekipera mig med en gassvets?


[Gerry Winberg]
Svar: Ja!
Den har säkert rostat ihop med hylsan som den går igenom, var försiktig med värmen bara så du inte skadar lagerna som bulten passerar. Pröva med rostlösare först.
MVH
Gerry


[Staffan Sundberg]
Nu har jag känt över alla hjulupphängnings och styrleder. Inget glapp någonstans!
Provade att shimsa om höger fram genom att lägga den enda bakre brickan fram eftersom bilen drar åt höger.
Bakhjulens troliga toe in, Justerade jag ut genom att vrida bultskallen ett kvarts varv. Skall man märka någon skillnad, får man ta i lite, resonerade jag.
Till min stora förvåning var inga bultar eller shims fastrostade. Allt gick hur enkelt som helst!


[Gerry Winberg]
Det är till att ha tur!
Då slipper du att lägga pengar på delar utan det räcker med en fyrhjulsinställning hos en kompetent däckfirma.
MVH
Gerry
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.