Motorbyte (XFS)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Mats Randleff
16 apr 2020 11:11
#1
Motorbyte (XFS)
Jag äger en Jaguar XFS av årsmodell 2010 som jag har ägt sedan 2014. Bilen har gått 9000 mil är utrustad med dieselmotorn på 3.0 liter och 275 hk (beteckning C2Z19952E). Bilen servades senast för c:a 1 år sedan och inget arbete har utförts på bilen sedan dess.

Under den senaste månaden har bilen stått still en hel del (Corona-tider). Under påskhelgen skulle jag använda bilen men när jag skulle starta den så gav motorn ifrån sig ett skrikande och gnisslande ljud och bilen skakade kraftigt. Jag stängde av motorn på en gång. Efter helgen, på tisdagen, kontaktade jag verkstaden (Pik AB i Skärholmen) och vi kom överens om att bilen skulle bärgas till dem för undersökning. Igår blev jag kontaktad av av verkstaden som hade tittat på bilen och kommit fram till att motorn behöver bytas ut. Följande kommentar finns från undersökningen av motorn: “SER INGA SYNLIGA LÄCKAGE RUNT MOTOR ELLER LÅDA. DEMONTERAT OLJEFILTER - FULLT MED METALLSPÅN. OLJAN I MOTORN ÄR VÄLDIGT METALLRIK, SER UT SOM EN METALLICLACK”.
Efter ytterligare kontakt med verkstaden så blev jag informerad om att den motormodell som min bil är utrustad med kan få detta problem och att detta har att göra med att rörliga delar i motorn låser sig och fungerar lite som en svarv mot varandra och därmed skapar metallspån (ursäkta beskrivningen, jag älskar min Jaguar men är inte så teknisk bevandrad när det gäller motorer).

Då bilen är mer än 8 år gammal så kommer jag tyvärr inte få ut något på maskinskadeförsäkringen.
Jag står nu inför följande val: a) byta ut motorn mot en ny motor b) byta ut motorn mot en begagnad motor c) skrota bilen (något jag absolut inte vill, jag älskar den här bilen och den blir svår att ersätta då den är extrautrustad, jubileumsmodell Jaguar 75 år. Min plan var att äga bilen i många år till).
Det prisförslag jag har fått från verkstaden innebär en totalkostnad på 221 000 kr för byte till en ny motor. En kostnad som är strax mer än bilen är värd idag. Verkstaden håller nu även på att leta efter begagnade motorer.

Mina frågor jag skulle vilja ha hjälp med:
1) Stämmer det att det här problemet inte är helt ovanligt för den här motormodellen?
2) Om svaret på fråga 1 är ja, är det i så fall värt att byta motorn till en begagnad motor som har gått motsvarande antal mil (eller en ny för den delen)? Är risken att man endast kommer kunna använda bilen ett par år innan samma problem uppstår igen?

Jag vore tacksam för svar på mina frågor samt eventuella inspel som kan hjälpa inför det svåra beslut jag står inför.

Mats Randleff
Gerry Winberg
16 apr 2020 13:20
#2
sv: Motorbyte (XFS)
Hej
Först vill jag beklaga den något dåliga tillförlitligheten på dessa motorer, Det är inte den första som svarvar ner vevaxeln pga lossnande vevlager, vilket är den mest troliga orsaken till haveriet. Svaret på fråga 1 är alltså: Ja. Svaret på fråga 2 är: Kanske, men troligen så kommer den att hålla länge, de flesta håller många mil till.
Att lägga in en helt ny motor kommer att kosta mer än bilens värde så en begagnad är nog det vettigaste alternativet. Tyvärr så kommer du inte undan arbetskostnaden och det tar några timmar att byta motor.
MVH
Gerry
Staffan Sundberg
24 apr 2020 09:52
#3
sv: Motorbyte (XFS)
Skulle det vara klokt, att på en begagnad motor, passa på att byta vevstakslagren i preventivt syfte?

Staffan
Gerry Winberg
24 apr 2020 23:29
#4
sv: Motorbyte (XFS)
Hej
Att byta vevlager och vevaxel är tyvärr ingen garanti för att motorn håller längre och totalkostnaden skulle nog bli samma som för en ny motor med garanti. Att renovera en modern motor kostar tyvärr ofta mer än att köpa en utbytesmotor, I ditt fall hade jag lagt i en begagnad motor med vettigt miltal.
MVH
Gerry
Peter Vazdekis
13 jun 2020 00:05
#5
sv: Motorbyte (XFS)
Hej.
Jag är på väg att köpa en 2010 XF som har gått dryga 12000 mil med denna motor. Bilen som jag är intresserad har fått ny motor eftersom den första haverera. Motorn som man satte i är från 2013. Motorn rasa när verkstan skulle ut och test köra den efter en service.
Vad som orsaka haveriet har jag ingen anning om.
Är det samma problem med motor från 2013 som den från 2010?
Bör man undvika bilar med dessa motorer? Eller gjorde Jaguar någon förändringed så att motorer från 2013 inte skulle råka ut för att vevlager lossna?

Med vänlig hälsning,
Peter
Gerry Winberg
13 jun 2020 09:56
#6
sv: Motorbyte (XFS)
Hej
Du kan nog lugnt köpa en 3.0D utrustad XF, problemet med vevlagerna är begränsat och det stora flertalet motorer håller många mil. Om motorn är från 2010 eller 2013 kan kvitta, de har samma konstruktion. Det som är viktigt på alla dieselmotorer är att hålla koll på oljan, speciellt om bilen bara körs korta sträckor, ökar oljemängden så betyder det att oljan späs ut med dieselolja och det mår inte lagerna bra av.
MVH
Gerry
Peter Vazdekis
13 jun 2020 10:25
#7
sv: Motorbyte (XFS)
Tack Gerry.
Har försökt att leta fakta om detta problem men det verkar inte finnas så mycket skrivet om det. Hade det varit ett stort problem så borde det finnas en hel del fakta om det på nätet. Jag ska vårda min blivande katt och inte slarva med oljebyten.

Mvh
Peter
Visar inlägg 1 till 7 av 7 totalt.