Diffrential (XJ)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
15 apr 2020 16:51
Diffrential (XJ)
[Magnus Jönsson] (2018-04-17)Hej,
Nybliven X300 ägare till en 4.0 Sport 1995. Priset var relativt lågt och speglar väl skicket och vad som finns att åtgärda, dock så upptäckte jag tyvärr att troligtvis är diffrentialen slut, eller sliten. I farter under 100 låter ingenting när jag släpper gasen men om jag håller precis över 100 eller mer
så blir det ett malande/sjungande ljud när jag släpper gasen. Jag får endast ljudet vid gassläpp och det låter ingenting vid acceleration eller om jag håller 130km/h. Jag vet att detta är ett vanligt fel på Jaguar och att det är kostsamt att åtgärda, finns det nya eller renoverade diffrentialer att tillgå? Är det ett speciellt vanligt fel på X300 eller förekommer det på andra modeller också?
Om jag skall söka efter en begagnad diff vilka modeller/årsmodeller passar, jag läste på något forum att det skulle vara samma från 1991-1997?
Bilen har rullat 16000 mil och är välservad
Jag har bokat en tid hos Joe`s för att få bekräftat att det diffrentialen som är problemet så jag får väl invänta domen därifrån.
mvh/Magnus
[Gerry Winberg]
Hej,
Runt 16 000 mil så brukar lagerna ge upp i diffen. Det finns begagnade diffar att få tag på och diffklumpen är samma på XJ40 och X300 dvs. från ’87 – ’97 dock med olika utväxling. Att köpa en begagnad ej renoverad diff är att ta en ganska stor risk och att renovera den gamla är ett bättre och troligen billigare alternativ i längden.
Det är nog bara att lätta på plånboken hos Joe’s! Det finns renoverinssatser att få tag på med alla lager och packboxar.
MVH
Gerry
[Magnus Jönsson]
Ja, det blir att lätta på lädret,inte mycket att göra. Jag skall kontakta Joe`s och höra.
Tack!
[Torslund]
I fall att, har en diff liggande på golvet, xj40 1993, 18000 mil.
[Magnus Jönsson]
OK,bra att veta. Vad är det för slutväxel på den, 3.58 behöver jag.
Är den helt felfri och utan oljud?
Tack för svaret!
/Magnus
[Torslund]
Är utväxlingen märkt på utsidan på dom?
[Magnus Jönsson]
Tror det ja, min har 3.58 enligt service manual.
[Torslund]
Enlig google så är det 3.58 i alla 4.0.
Så i RVS i den så blir den tyst. Så kan du köra ett tag till.
Sen så har du inget problem, man får inte köra fortare än 100 här
[Magnus Jönsson]
Jo så är det nog, tror att 4.0 Kompressor har lite högre slutväxel?
Nja, jag vill nog ha den i bra skick och kunna köra i 100+ utan oväsen, tänkte mig en tur söderut på sommaren också.
Vad är RVS?
[Magnus Jönsson]
Förresten, vad har ni för olja i era differentialer? 75-90? Mineral eller syntet?
[Torslund]
RVS är ett medel som lägger sig på slitna ställen, köpes på ebay från Lettland. Mineneral är det jag använder.
[Magnus Jönsson]
Ok, hjälper det tycker du? Är ju lite skeptisk till sådana lösningar men som temporär lösning absolut.
Tack för tipset!
[Gerry Winberg]
Hej,
Märkningen av utväxlinsförhållandet anges med en färgkod på en dekal som sitter på bakre kåpan, 3,58 har en röd/gul rand. Limited slip axlar har också ett X eller PL på en dekal. Alla 4.0 XJ40 diffar från ’93 har utväxling 3,58. Det har nog ingen betydelse vilken typ av olja som används alla nya bakaxlar är dock fyllda med helsyntetolja. Det viktiga är att man använder olja för LSD i diffar med diffbroms. Viskositet 80W/90 eller 75W/90.
MVH
Gerry
[Torslund]
RVS fungerar, har provat den på många olika axlar, lådor och motorer så utan tvekan, den gör bra.
[Torslund]
Röd, gul med ett kryss genom, en LS alltså. Hmm kanske dumt att göra sig av med den.
[Magnus Jönsson]
Tack tack för all info! Får väl försöka att beställa RSV och ge det en chans undertiden jag letar efter en utbytes eller ny diff.
[FvSch]
So vanligt är det väl inte att diffen ger upp så fort. Jag känner flera bilar inkl min egen som har gått långt över 20tusen och har inget fel. Förresten låter väl en trasig diff mest när man axar. I Ditt fall skulle jag titta på de bakre hjullagren istället. Precis so lät mima , när de var slut.
[Magnus Jönsson]
Tack för tipset, jag skall kolla hjullagerna också, har precis besiktigat och det var inget glapp, men det behöver i och för sig inte betyda att det inte kan vara oljud.
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.