Byte av topplockspackning på XJ40.
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
14 apr 2020 14:12
Byte av topplockspackning på XJ40.
[PontusL] (31 jan 2005 )Är det någon som har genomfört en sådan operation? Är det mycket job förknippat med det hela?
Jag har spanat lite på en bil som behöver en sådan reparation.
[Adde]
Har renoverat xj 6 -or både topp och helrenoveringar
Skiljer väl inte så mkt på motorerna “tror jag”
Har du bara verkstadshanbok och är försiktig med kamkedjorna (kräver ett “specialinstrument” för XJ i alla fall) så är det ganska enkelt.
En liten varning
Tungt topplock är det
Adde
[Gunnar_L]
Inget svårt. Av med insuget, av med grenröret och ventilkåpan och lite annat.
Kostnad ca 1000:- -1500:- om du gör det själv. Haynes borde kunna visa hur. Se bara till att du får tillbaka kammarna i samma läge som förut.
MVH
Gunnar_L
[Solis]
Själva bytet är det säkert inga problem med. Vad du bör kolla upp är varför toppackningen har gått. Varmkörd? Kan toppen behöva planslipas ?
[Gunnar_L]
Före -92 är brusten packning ett relativt vanligt problem och oftast inget att höja ögonbrynen för, men det skadar inte att kolla lite extra. Föraren kan ju ha varit ouppmärksam och motorn därför gått varm.
En vanlig orsak om kylvattnet gradvis “försvinner” är att ägaren struntat i att byta glykol och att aluminiumet i toppen korroderat kraftigt och bildat “maskgångar” mellan ytorna. Detta kan bli dyrt och bör kollas noga. Ett lock som korroderat på detta sätt går visserligen ofta att svetsa och/eller plana, men frågan är om det är värt jobbet. Har det korroderat på “fel” ställe kan det ha kommit vatten i motoroljan och orsakat ytterligare skador. Är oljan grå eller “grötig”, -“släpp bilen och spring!”
Det finns olika kvaliteter på topplockspackningar ficka jag veta när jag bytte på min. Rekommendationen var “köp inte den billigaste”. Handlaren som sade detta finns inte kvar, men det kanske kan vara värt att kolla med Solman eller Joes Garage t.ex.
MVH
Gunnar_L
[PontusL ]
Nej, för mycket jobb … Säkert en massa följdfel och dessutom ska bilen växla hårt också. Nej tack. Jag är ju inte så jäkla kräsen av mig, men var finns alla hyfsade XJ40? Suck …
[Janne]
Pontus, inte kräsen då finns det hur många som helst
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.