Byta "ventilskaftsgummitätningarna" (XJ)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
14 apr 2020 14:03
Byta "ventilskaftsgummitätningarna" (XJ)
[Staffan Sundberg] (2019-06-16)Hejsan!
Vid min senaste utflykt till den norska fjällvärlden, märkte jag att det rök ur avgasrören vid gaspådrag efter låååånga motorbromsningar nerför fjällsidorna. Vid daglig körning på slät mark märks ingenting.
Uppenbarligen läcker det in olja i cylindrarna vid motorbromsning. Min tanke är att det är de på ventilskaftet påträdda “paraplyet” (Part No: NCE2528AC) som torkat och blivit otätt. Låter det troligt? Eller är det ventilstyrningarna som börjar glappa? Bilen har gått ca: 20.000mil.
Staffan
[Gerry Winberg]
Hej,
Det är mycket troligt att tätningarna läcker lite efter 20 000 mil men så länge oljeförbrukningen inte är alarmerande så hade jag inte bytt dem. Det är betydligt billigare att hälla på en skvätt olja då och då. Du kan pröva med “MaxLife” olja den brukar minska oljeförbrukningen eftersom den innehåller tillsatser som gör att tätningarna “sväller”. Kolla också vevhusventilationen så den inte är igenntäppt.
MVH
Gerry
[Staffan Sundberg]
Det är alltså sannolikare att det är gummmitätningarna än styrningarna som börjar bli tröttta.
Då avvaktar jag ett tag.
Men OM jag någon gång skulle behöva byta dem, är det nödvändigt att lossa topparna?
Det såg så ut på en sprängskiss jag hittade.
[Gerry Winberg]
Hej,
Det går att byta tätningar utan att plocka av toppen men det är tveksamt om det underlättar jobbet. Att stå böjd över motorn och samtidigt hålla ordning på små ventilknaster som har en viss förmåga att försvinna med ljusets hastighet kan vara något påfrestande. Plockar man av toppen så kan man rengöra den från gammal inbränd olja samtidigt. Ventilerna hålles uppe med hjälp av tryckluft om toppen inte tas av.
MVH
Gerry
[Staffan Sundberg]
Nu har min entusiastiske kompis övertalat mig att byta tätningarna “det löser vi på ett eller annat sätt”. Han undrar däremot vilka markeringar det finns så att kamaxlarna kommer i rätt läge vid återmonteringen. Övriga tips mottages naturligtvis tacksamt.
Staffan
[Gerry Winberg]
Hej
Hittade en video som visar vad som väntar er https://www.you...v=tsYmRl7meFE&t=14s. För att få alla moment rätt så föreslår jag att ni skaffar en verkstadshandbok som finns att ladda ner hos tex “https://www.emanualonline.com/ för en mindre summa.
MVH
Gerry
[Staffan Sundberg]
Tackar för hjälpen. Du är uppenbarligen klubbens grundbult.
Jag hittade ingen verkstadshandbok till 308:an. Men till en XK fanns den. Motorerna är identiska antar jag.
kompisen är helt inne på att byta paraplyerna utan att ta loss topparna, så jag tar med mig plast att lägga på golvet, samt magneter att fästa kilarna med. På så vis minimerar vi risken för att bidrar till den ökande mängden rymdskrot. Han skall även tillverka ett verktyg för att trycka ner ventilfjädrarna.
Staffan
[Gerry Winberg]
Hej
Här finns en handbok till 308 https://www.ema...-Repair-Manual.html. Ni kan ju göra en video om hur man byter tätningar utan att plocka av topparna!
MVH
Gerry
[Staffan Sundberg]
Lägesuppdatering.
Verkstadshandboken du länkade till är införskaffad.
Min entusiastiske kompis är, efter att ha tittat in under motorhuven, numera något mindre entusiastisk. “det var en djävla massa bröte ivägen”!
Efter att ha sett den länkade filmen skulle jag beställa en transmissionskåpepackning från Joes garage. Där pratade jag med min namne, som trodde att oljeröken istället berodde på igensatt vevhusventilation. Det lät som en betydligt enklare diagnos att reparera, så jag anammade den hypotesen rakt av. Skall kolla det när jag får tid över.
Vad sägs om vevhusventilationsteorin?
Staffan
[Gerry Winberg]
Hej,
Mycket vanlig orsak, kolla!
MVH
Gerry
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.