Byta gummibussningar till växellådan V12 1993

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
14 apr 2020 13:41
Byta gummibussningar till växellådan V12 1993
[Henrik Anfelt] (2018-08-12)
Har beställt två gummibussningar som sitter i vardera änden av den spiralfjäder som tillåter växellådan att röra sig något.
Har ingen aning hur mycket skruvande som krävs för att få dit dem. Någon som vet?
Undrar
Henrik

[Torslund]
Två saker, när fästet är borta så tippar motor bakåt, domkraft under plattan när du lossar den, kommer med fjäderns kraft. Antingen hänger du motorn i de avsedda fästena på motorn eller pallar upp lådan under ifrån, buckla inte tråget.

[Henrik Anfelt]
Hej och tack för tipsen!
Jobbet är nu klart – spände upp motorn med spännband i ett träd (har ingen motorlyft) och pallade tråget till lådan också – för säkerhets skull.
Använde en domkraft för att hålla emot plattan som fjädern sitter mot – det var smart eftersom man då kunde justera plattans höjd på ett enkelt sätt – både vid demontering och montering.
Den bussning som skall sitta runt styrpinnen (cirka 15 mm tjockt gummi) fanns inga spår efter överhuvudtaget – 25 års rörelser av växellådan hade nött bort det helt och hållet. Detta har medfört kraftiga oljud när lådan har klonkat mot metallplattan (som skall FÖRHINDRA klonkljud…) – speciellt när man kört i gupp eller över farthinder. Medförde även oljud från kardanaxeln i höga farter.
Nu är bilen tyst som en mus – även i hög fart på guppiga vägar.
Detta klonkljud gäckade mig i flera år och jag antar att det är fler XJS-ägare som bör kasta ett getöga på nämnda gummibussning. Enligt Anders på Union Jack Motors har han noterat detta problem på nästan alla bilar han har servat genom åren. Han menar att bussningen brukar hålla “ett par tusen mil”. Olja, värme och nötning är ingen snäll miljö för gummit.
Jag har foton som visar “före och efter” som jag kan maila vid behov. Förhoppningsvis är gummit av bättre kvalitet – det har ju gått 25 år sedan det förra tillverkades.
Henrik

[Torslund]
Inte säkert att nytt är bättre. Gummi har egenskaper som moderna material inte har, men de nya kan ha längre livslängd fast med sämre vibrations dämpar förmåga.
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.