Byta framvagnsbussningar (XK)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
14 apr 2020 13:37
Byta framvagnsbussningar (XK)
[Jan Thorén] (2016-11-20)Tänkte roa mig med att byta bussningar i min XKR från 2001. Har en”Upper ball joint” som glappar, så tänkte passa på att byta bussningar också, på båda sidorna förstås.
Nu undrar jag då om:
A, Har nån härinne gjort detta?
B, Vad tror ni om de alternativ som erbjuds lite här och var, alltså inte Jaguar original?
C, Polyurethane, är det verkligen nån bra idé att sätta dit dessa styva bussningar?
[Jan Ernefors]
Som svar på C vill jag minnas att någon testade det för ett antal år sedan och inte blev nöjd. Ska se om jag kan hitta den diskussionen i gamla forumet.
[Johan Kvillebäck]
Jag har gjort det på garagegolvet.
Bussningar. Jag skulle aldrig välja hårdare än original om jag inte skulle använda bilen ENBART på bana.
Att byta är inte svårt. Lite olja på skruvarna innan du drar ur dem så de inte skär.
Övre och undre kulled. Varningens finger höjjes härmed! Detta kan låta lätt men det är lite tuffare.
Den övre minns jag inte men den undre har etsat sig fast i mitt minne.
Detta är om jag minns rätt inte en originaldel. Originalet säljs bara färdigt med länkarm. Har du bara kulleden så skall denna pressas i lite vinkel i länkarmen vilket försvårar proceduren något. En kraftig press är ett måste.
När detta sen skall monteras på bilen så brukar jag lätt pressa upp länkarmen med domkraft för att skruva på muttern. Men nej! -Inte på en jaguar. Här är fjädringen så hård att de inte går ihop utan hissar bilen innan delarna är tillräckligt nära varandra för att fästas ihop. Det är då du får användning för en tjock kompis som kan sitta på flygeln när du jobbar.
Det är sju år sedan jag gjorde detta och kan minnas vissa delar av operationen fel.
Tror du löser det på ca en kväll per sida om inget trilskas.
Lycka till!
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.