Byta bränsleledningar i motorrummet (XJS)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Byta bränsleledningar i motorrummet (XJS)
[Patrik Norrman] (2018-07-29)Jag ska byta bränsleslangarna i motorrummet på min XJ-S-75. Bilen har stått oanvänd många år, men jag fick igång motorn förra sommaren. Jag har fått rådet att byta ut bränsleslangarna i motorrummet, då dessa kan vara lite väl gamla nu och riskerar börja läcka. Då undrar jag om nån vet om det fungerar med vanlig bränsleslang från t.ex Biltema (ej injektorslangarna)? Eller ska det/bör det vara viss typ av slang? Undrar också vilken typ av slang man ska använda till injektorerna för att vara säker?
[Torslund]
Det ska vara armerad bränsleslang för insprutning, 8mm av kvalitet, inte BT, de torkar väldigt fort. Och riktiga klammer, samma typ som sitter från början. Klammer går att återanvänd, originalen är bra. Samma till spridarna. När du ändå har spridarna lösa så blås ur dom. Använd lösningsmedel bromsspray funkar nog. Använd låg spänning för att öppna dom, ett par tre volts pulser räcker, drar en halv till en ampere. Om en spridare inte öppnar så kan man pulsa den med högre spänning men varmkör inte spolen. Kör korta pulser så spolen inte blir varm. Och tryckluft förstås. Du ser hur spridaren sprider lösningsmedlet, du får en indikering på deras skick. Leta efter avvikelse. De stora packningarna behöver du inte ta lös. De små i insuget kan vara torra och behöver kanske bytas. Men är dom mjuka och hela så kan du återanvända dom också. Finns inget tryck under, är ju sug in i motorn. Dyra rackare så man byter dom inte bara för bytandet skull Plast höljet runt spridarspetsen är bara extra skydd så den kan få vara i ej nyskick, spridarna fungerar nog utan dom också. Allt efter hur känslig du är
Innan du tar ur dom, köp stetoskop från BT och lyssna när dom tickar med motorn igång. Ska vara distinkt klickande med samma ljud i alla. Avvikelse, memorera och kolla den noga sen vid rengöring. Läckande spridare kan du också se med dom lösa.
Och byt bränslefiltret. Blåser man ur den baklänges så ser man hur mycket skit det fastnar i den.
[Patrik Norrman]
Tack för det utförliga svaret:)
Då vet jag att jag måste köpa annan bränsleslang än den jag skaffat:(
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.