Bakre stötfångarfästen (XJ)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
9 apr 2020 12:17
Bakre stötfångarfästen (XJ)
[Anton Jurinic] (2019-06-06)Hej
Har precis blivit med Jaguar för första gången i livet. En XJ8 3.2 från 2000 blev det och jag och familjen är sålda!
Men som alltid med gamla bilar finns saker att göra. Såg att bakre stötfångare hängde lite på ena sida o kollade i verkstadsmanualen hur den sitter. Googlade också och insåg det känsliga i konstruktionen med stål och aluminium i kontakt. Nu till problemet, bultarna går inte att lossa utan muttern på ovansidan roterar med. Går det att lossa själva fästet från karossen med stötfångaren kvar? Hittar inga entydiga svar på nätet.
Tack på förhand, Anton
[Pontus Larborn]
Hej,
Jag har haft samma problem på X300-serien men jag vet inte riktigt vad jag ska ge för tips. Är fästena ärgade / rostiga och allmänt dåliga är risken överhängande att de går sönder helt när du börjar rycka i dem.
Här finns massor av bilder på hur det är uppbyggt; https://www.pba.../padme002/bumper_fix
Det går dock att ful-fixa med exempelvis slangklämmor om du behöver en nödlösning. Lite trixigt, men det går.
Men för att svara konkret på din fråga; ja, det bör gå om du tar bort hela de svarta “plast-strutarna”, de lossas med två eller tre bultar från bagaget och en under bilen, om jag minns rätt. Men om fästena börjar bli dåliga tror jag som sagt att du kommer ha sönder dem om du försöker ta av stötfångaren.
[Anton Jurinic]
Hej Pontus
tack för ditt svar!
Jag är beredd på att offra de bakre fästena och ersätta med nya med tanke på att det ser ut som det gör med korrosion och lösa fästelement. Ser att dom finns på britishparts.co.uk för £58 per styck + £24 för frakten till Sverige.
Jag ville bara veta om det fanns något sätt att lossa själva fästena när man inte fått loss stötfångaren och det verkar ju kunna gå. Ska ut o kolla hur det ser ut inifrån bagaget samt under bilen. Som sista utväg kanske man får såga av “plast-strutarna” men hoppas slippa det.
mvh Anton
[Pontus Larborn]
Ah, då förstår jag. Jo men det går absolut, inga problem alls.
[Staffan Sundberg]
Jag har själv använt slangklämmemetoden. Den fungerar riktigt bra. Andra alternativet är att såga av plaststrutarna, så kommer du lättare åt skruvarna.
[Anton Jurinic]
Hej Staffan.
Tack för tipset. Har du dragit slangklämman upp över fästet och sedan runt bultskallen och distansbrickan då? Funderar på om några kraftiga zip-ties kan duga så länge..
Mvh Anton
[Staffan Sundberg]
Om jag kommer ihåg rätt, var det metallhylsan som lossat från plaststruten så att kofångaren hasat ner lite. Jag tryckte upp kofångaren igen och drog åt slangklämman på den nu blottade hylsan. På så vis hindras hylsan och därmed kofångaren att glida ner. Det är svårt att komma åt, men med små händer och lite tålamod, går det. Lösningen tycker jag är så bra att den kan ses som permanent.
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.