Byta bakhjulslager XKR 2003
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
8 apr 2020 20:48
Byta bakhjulslager XKR 2003
[Magnus Bengtsson] (2019-03-06)Hej alla!
Har haft problem med inloggningen på forumet men nu är vi på det igen. Undrar om någon av Er har vet vad byte av bakhjulslagren på på min XKR kommer kosta att byta. Fick en bra att vet blck i protokollet vid besiktningen förra året. Har också ett litet vinande ljud när man kommer upp i 140 km/tim somkanske kan bero på detta. Tacksam för svar
Mvh Magnus
[Gerry Winberg]
Hej,
Delarna kostar ca 500 SEK per sida om du köper en sats som inte ligger i Jaguar förpackning för då kostar den ungefär det dubbla och lite till. Arbetstid ca 3-4 timmar a 750 – 2000 SEK/timme beroende på vilken verkstad du väljer. Så totalt allt mellan 3500 till 10 000 SEK. Det är inget speciellt svårt jobb så vill du spara pengar och har möjlighet kan du fixa det själv.
MVH
Gerry
[Magnus Bengtsson]
Hej Gerry!
Tack för svar, ja jag vet inte om det är ett jobb för mig, kan du beskriva hur det går till lite mer i detalj, behöver lagren pressas etc etc.
Mvh Magnus
[Gerry Winberg]
Hej,
Förutom normala handverktyg så behövs en press, hjullagerverktyg och hjulavdragare. En mätklocka behövs också eftersom lagerbanorna shimsas in så man får rätt förspänning på lagret.
Bromsok, skivor och parkeringsbromsen plockas bort.
Hjulnavet dras av och lagret pressas ut ur huset.
När det nya lagret pressas in så placeras ett shims mellan lager och hus för att få förspännning på lagret. Här behövs mätklockan för att mäta spelet.
Det går att slå av och på lagerna men risken finns att man skadar lagerbanorna.
Har du inte en press och hjulagerverktyg är det knappast lönt att skaffa dessa enbart för detta jobbet då blir det nog billigare att låta en verkstad fixa det. Jag kan ge en detaljerad arbetsbeskrivning om du bestämmer dig för att göra jobbet själv.
MVH
Gerry
[Jan Salmelin]
Hej Gerry,
jag har en XKR -98 där vänster bakhjulslager börjar bli dåligt. Jag tänkte ändå köra med bilen under sommaren och sedan byta till hösten. Om det är samma arbetsbeskrivning som den du nämner ovan och det finns möjlighet så tar jag mer än gärna en kopia på den. Jag tänkte försöka detta själv dock kanske med lite hjälp av en verkstad jag känner som förhoppningsvis kan pressa på lagren.
Bör man byta på båda sidor även om bara en sida håller på och ger upp? Vet du vad reservdelssatsen har för numer? Jag kollade i SNG Barrats reservdelskatalog, men där är ju varenda detalj specad för sig. Kanske det finns en komplett sats, istället för att plocka ihop allt själv?
Min mailadress är jan.salmelin@outlook.com ifall du hellre skickar beskrivningen den vägen.
mvh
Janne
[Gerry Winberg]
Hej,
Här följer arbetsgången för lagerbyte
Delar som behövs
Shim CBC95058 – CBC950526
Navmutter JZN100035
Lager Kit JLM1708
Hissa upp bakänden på bilen
Om du inte har specialverktyg 204-195 som ses på bilden nedan för att låsa bakaxeln så går det lika bra dra åt handbromsen.
Dra åt handbromsen
Ta av bakhjulet
Lossa navmuttern med en 27 mm hylsa
Lossa handbromsen.
Lossa handbromskabelns justermutter helt, men låt den sitta kvar.
Lossa bromskabeln från kopplingsstycket.
Skruva av bromsoket och avlägsna bromsskivan tillsammans med handbromsbackarna.
Skruva loss ABS sensorn med en 8 mm nyckel-
Klipp sensorns buntband och lyft bort kabel och sensor från navet.
Skruva av navmuttern och styrhylsan och montera en hjulavdragare enl. fig. nedan. Se till att avdragarens bult inte skadar gängorna på axeln.
Lossa “C” klämmorna till handbromskabeln på hjälpramen och dra bort kabeln.
Avlägsna bromsskölden tillsammans med handbromskabeln.
Markera läget på pivotpinnen vid det bakre bulthuvudet på den nedre bussningen så du kan spara dess läge. Använd en 11/16” nyckel på ena sidan och en 7/8” på andra och lossa bulten och dra ut den, Stöd hela delen så den inte ramlar ner på marken.
Obs! Notera distansbrickornas läge så de kommer tillbaka på samma sidor vid monteringen.
Använd en hydraulisk press för att separera nav och hållare. Det finns speciells verktyg för detta men det går bra att använda andra lämpliga stöd.
Finns ingen press kan man slå loss navet.
Ta hela navet och stöd det från rotorn. Yttersidan upp. Ett par träreglar kan användas som stöd. En andra regel läggs tvärsöver hjulbultarna och slå på den med en handslägga så att navet och hållaren delar på sig.
Dra av ABS ringen, den skall gå att dra av för hand.
Avlägsna lagerna genom att slå ut dem med hjälp av passande hylsa eller drivdorn. Har du tillgång till press med lagerverktyg så använd den.
Slå ut lagerbanorna med ett dorn.
Gör allting riktigt rent.
För att kunna bestämma spelet rekommenderas att göra en provmontering utan tätningar först. Det är dock vanligt att man skippar detta och sätter tillbaka de gamla distanserna och hoppas på att spelet blir rätt. Det brukar stämma men skall det göras riktigt så skall det mätas utan fett i lagret.
Pressa i den inre lagerbnan
Pressa in den yttre lagerbanan
Montera det yttre lagret.
Montera navet I lagret.
.Montera inre lagret i navet.
Montera lager distansen
Montera en 3,47 mm shim CBC950526
Montera lagret.
Montera ABS ringen
Mät spelet
Sätt en mätklocka enl. Fig.
Genom att använda två mejslar bänd upp och ner för att mäta spelet. Notera spelet.
Nu demonteras navet igen inför slutmonteringen.
Pressa ut yttre lager och nav.
Pressa ut inre lager och ABS ringen.
Montera av yttre lager och distanser
Packa de nya lagerna rikligt med Shell Retinax”A” fett eller liknande.
Pressa dit lagerbana och tätning.
Montera navet i hållaren.
Pressa in inre lagret.
Bestäm spelet
Välj ett shim så att spelet blir 0,076 mm. Shims finns med 0,05 mm intervall i området 3,47 till 2,22 mm. Artikelnr. CBC95051 för 2,22 mm till CBC950526 för 3,47 mm.
Pressa in lager med distanser och tätning.
Press i ABS ringen.
Montera pivot bulten med rätt antal distanser på ömse sidor.
Sätt tillbaka navet på a-armen.
Sätt tillbaka bult och mutter på pivot pinnen i det markerade läget.
Dra igenom handbromskabeln.
Sätt tillbaka navet på axeln med Loctite 270 på splines.
Skuva på en ny navmutter men spänn inte.
Spänn pivot bulten till 88-118 Nm
Montera ABS sensorn moment 7 – 10 Nm.
Anslut och säkra kabeln med ett nytt buntband.
Sätt tillbaka bromssköld, skiva, ok och handbromsbackar.
Koppla handbromsen.
Spänn navbulten till 304 – 336 Nm
Sätt på hjulet och släpp ner bilen.
Klart!
MVH
Gerry
[Jan Salmelin]
Tack Gerry,
jag får återkomma med en uppdatering om hur det gått sedan när det är klart.
mvh
Janne
[Jan Salmelin]
Hej,
Lagerbytet är klart.
Jag köpte en lagersats från Joes Garage, kostade 698 kr inklusive frakt och postförskott.
Sedan demontering enligt den utmärkta beskrivningen ovan. Dock fegade jag ur när det gällde själva lagerbytet så lämnade in hela navklumpen till RT Bilverkstad i skärholmen, så fick de pressa ur de gamla lagren och pressa in de nya. De tog en timme betalt för det. 1100 kr plus moms, summa 1375 kr. De hade tagit ungefär samma pris för lagret som Joes Garage, och det är ju naturligtvis bättre ur garantisynpunkt att man låter utförande verkstad även tillhandahålla reservdelarna. Men när jag köpte lagret så tänkte jag ju att jag skall byta det själv.
RT är ingen Jaguarverkstad, men jag lämnar mina övriga bilar där för service och har stort förtroende för dem. De tyckte för övrigt att jag lika gärna kunde knackat ur lagren själv hemma i garaget och monterat det nya, eftersom det är så pass enkelt. Jo visst allting är ju enkelt när man kan det.
Sedan hem och återmontera allt enligt Gerrys instruktion. En ny navmutter hade införskaffats då den gamla inte kan återanvändas (350 kr), samt kopplingshylsan till handbromsvajrarna då den gamla var så rostig att den inte gick att få bort hel (44kr).
Summa för allt blev då 2 467 kr.
Jag hittade, efter att jag redan köpt delar till mitt byte, en hemsida i England som säljer renoverade navklumpar med nya lager monterade. https://www.xk8-parts.com
De kostar 149,75 pund. Jag drog ett mail och frågade vad totalen blir med frakt till Sverige och skatt. Fick svar att summan skulle bli 192 pund, ca 2 260 kr. Frågan om det ingick ny navmutter fick jag inget svar på, så förmodligen inte.
Det är i alla händelser ett prisvärt alternativ som jag nog hade kört på om jag upptäckt det tidigare.
Mvh
Janne
[Gerry Winberg]
Hej,
Tittade på sidan med renoverade nav. Håller med dig, prisvärt. Det stod också att jobbet beskrivs på 73 sidor i verkstadshandboken så min beskrivning är lite kortfattad, du får gärna komplettera den om något fattas!
MVH
Gerry
[Jan Salmelin]
Hej,
Haha…jag tycker nog det var en rätt detaljerad beskrivning du skickade.
73 sidor…kan det ens vara möjligt? Kanske de överdriver för dramatisk effekt.
mvh
Janne
Staffan Sundberg
17 apr 2021 13:24
sv: Byta bakhjulslager XKR 2003
Hejsan!Min X300 har så slitna bakhjulslager att jag kan vicka hjulen minst en cm, fram och tillbaka. Uptäckte det av en slump när jag skulle vrida på hjulen för att komma åt smörjnipplarna till knutarna.
så, frågan är. -kan denna beskrivning användas även till en X300?
Staffan
Staffan Sundberg
17 apr 2021 14:38
sv: Byta bakhjulslager XKR 2003
Gerry skrev:"Det är dock vanligt att man skippar detta och sätter tillbaka de gamla distanserna och hoppas på att spelet blir rätt."
Så om jag struntar i att köpa nya chims och hoppas att det passar ändå, är det bara lagren jag behöver köpa? För navmuttern kan väl låsas med gänglåsning istället för att köpa en ny?
Staffan
Thomas Cramer
18 apr 2021 12:36
sv: Byta bakhjulslager XKR 2003
HejÄr det verkligen bakhjulslagren som glappar och inte inre lagren vid diffen där det är ok med ett visst glapp
Staffan Sundberg
18 apr 2021 13:00
sv: Byta bakhjulslager XKR 2003
Ja. Det tror jag verkligen! Det glappar toe in/out: vis. Alltså. Jag höll händerna på däckets mönster och vickade. Det konstiga är att det varken hörts eller kännts alls. Trots det stora glappet.Staffan
Kåre Jakobsson
19 apr 2021 11:34
sv: Byta bakhjulslager XKR 2003
köp ny mutter!, du vil inte prova lyckan med gänglåsning....det har slutat illa för vissaköper du kvalitetslager(SKF/FAG etc) ska det vara OK direkt med de shims du redan har(iaf förstod jag det så enligt vad mekarna på jaguarforums sa), och jag montera ihop med gamla shims, har dock inte provkört ännu.... de koniska lagren är inte förspända, 0-0.15mm (är godkänt spel)ska de va där har jag för mig, däremot så är det väl lite mer fibbel med drivaxlarna
Visar inlägg 1 till 6 av 6 totalt.