Avmontering topplock (420)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
7 apr 2020 21:35
Avmontering topplock (420)
[Erik Troedsson] (2019-01-07)kompressionen har försvunnit helt på två cylindrar i min 420. Motorn är enligt förra ägaren renoverad men har stått länge. Innan start fanns komp men ojämn, mellan 6,5 och 8,2. Efter start gick motor men helt utan kraft. Efter nytt komp prov är det ingen komp i två cylindrar. Jag droppade lite olja i dessa cylindrar men fortfarande ingen komp. Det är inget oljud i motorn när den går. Ventilspelen är o,1 mm på alla insug och 0,15 på alla avgasventiler
Tre frågor
1. Om en ventil har kärvat och fastnat i öppet läge, slår den i kolven eller krockar med andra ventilen (i samma kammare)?
2. Jag gissar att det antingen är otäta ventiler eller trasig topplockspackning, låter det rimligt?
3. Hur svårt är det att lyfta toppen? Särskilda varningar?
mvh
Erik Troedsson
[Gerry Winberg]
Hej,
Svar på dina frågor.
1. Insugningsventilen kan slå i kolvtoppen.
2. Mest troliga orsaker.
3. Den är tung så använd lyft eller var två man, annars inget speciellt.Nya topplocksbultar bör användas.
MVH
Gerry
[Erik Troedsson]
Ok! Tack för snabbt svar. Det är bara att kavla upp ärmarna!
mvh Erik
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.