Automatlådan alternativt diffen? (XJ)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
7 apr 2020 21:02
Automatlådan alternativt diffen? (XJ)
[Roland Djerf] (2019-07-29)Måste få störa i hängmattan!
Har alltid i min -98 Daimler hört ett ”kardanljud” när jag backar och som har blivit grövre under senaste halvåret. Det låter som en gammal Scania lastbil från 50-talet, eller som en 40-tals personbil modell större. Problemet är bara att samma ljud även börjar höras när jag kör framåt i lugn takt 50-80 km. Värst är ljudet när jag åker uppför en brant backe i kanske 15 – 20 km och samtidigt skall svänga vänster eller höger. Då bör det enligt mitt sunda förnuft vara något fel i diffen. Tyvärr blev det vare sig bättre eller sämre direkt efter att jag bytte det ena utgående lagret som glappade.
Om jag åker i maklig takt på en mindre väg och i hastigheten 50 – 70 km, petar ur driven och in i neutralt läge så upphör ljudet men kommer tillbaka igen när driveläget återigen läggs i. Då säger mitt andra sunda förnuft, att det bör vara någonting i växellådan som bråkar – bilen har gått 13500 mil. Till saken hör att lådan kan växla lite hårdare på de två första växlarna. Samtidigt som bilen nästa gång jag åker ut från garaget kan bete sig som en smidig katt och inga konstiga ljud hörs alls förrän jag startar up igen efter första stoppet, som om han inte tål att bli varm i drivlinan.
Aldrig några problem när det gäller att åka fort i hastigheter mellan 120 och 220 km, men å andra sidan, då försvinner ju allt metalljud i vindbruset.
Ursäkta jag störde i hängmattan!
Roland Djerf
[Thorsten Limnell]
Tycker inte det skall behöva vara lådan efter bara 13500 mil. Vill du göra ett enkelt test, så köp hem RVS https://rvs.se/ för automatlåda och slå i, kör 150 mil och lyssna om ljudet är kvar efter detta. I så fall var det lådan och du kan glömma den för åtminstone 4-5 000 mil framöver. Har detta medel själv i både motor och låda på alla mina bilar sedan flera år med gott resultat. Lycka till
[Roland Djerf]
Stort tack för bra svar!
Har även fått kontakt med Stigs Axle & Parts i Ringarum som lovat lyssna på slutväxeln, som han nog tror enligt min beskrivning är problemet.
Mvh,
Roland
[Thorsten Limnell]
Berätta gärna resultatet från Ringarum. Har du ingen diffbroms kan du utan vidare slå i RVS i diffen och troligen få tyst på den för 10 000 mil framåt. Lycka till!
MVH
Thorsten
[Roland Djerf]
Nej, killen i Ringarum kommer hem först i oktober. Men i och med att jag har en knapp på instrumentbrädan som heter TRAC OFF så måste det rimligtvis vara någon typ av ” traction control” i denna bil, frågan är bara vilken typ.
Mvh
Roland
[Thorsten Limnell]
Traction control har inte med diffbromsen, som är “mekanisk”, att göra utan är en elektronisk kontroll som minskar gaspådraget om något hjul slirar och är oftast kopplat till ABS systemet. Därför kan du koppla bort det med en brytare.
[Roland Djerf]
Men du, hur tusan fungerar då en DIFFBROMS och vad gör den för nytta?
Med vänlig hälsning,
Roland
[Pontus Larborn]
Diffbromsen är mer mekanisk, den bromsar det hjul som eventuellt slirar.
X300 och äldre Jaguarer hade det som tillval eller standard, beroende på modell.
X308 har ingen mekanisk diffbroms, eftersom den har antispinn istället, och jag tror inte att någon Jaguar sedan dess har en mekanisk broms.
[Gerry Winberg]
Hej,
Bromsad diff försvann med antispinn eftersom systemen i princip motverkar varandra. Bromsad diff är nu tillbaka hos Jaguar men är numera elektrisk manövrerad. Det finns däremot bromsade diffar att få tag på som ej original tillbehör. För den som är intresserad av att lära sig mera om hur en diff fungerar klicka på länken Differential.
MVH
Gerry
[Roland Djerf]
Hejsan,
Tack alla ni som informerat om diffen. I går kväll var jag själv inne på YouTube, där en kille visade det enkla knepet att ta reda på om diffen är bromsad eller inte. Är diffen INTE bromsad, går hjulen åt var sitt håll när man hissat upp bakvagnen och snurrar på det ena hjulet.
Mvh,
Roland
[Thorsten Limnell]
Hej Roland. Då skulle jag prata med RVS och ta hem deras tillsats för kardan. Ett billigt sätt att ta reda på om felet sitter där. Lycka till! Du får gärna kontakta mig via mess eller tel. om du har frågor.
[Roland Djerf]
Redan beställt!
Åter igen, stort tack för tipset!
Roland
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.