Värt att renovera en 4.0 motor?

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
7 apr 2020 15:31
#1
Värt att renovera en 4.0 motor?
[Torslund] (2018-11-16)
Har motor liggande som har lägre komp på ettan och tvåan. Och inget att göra så funderar på att riva den och åtgärda den. Bildelsbasen har flera stycken till priser som kanske motsvarar vad delar skulle gå till. Så är det bortkastat att bygga en motor för att lagra på vinden i fall man skulle nån gång hitta en bil med defekt motor. En XJS vore ju inte helt fel att hitta med defekt motor. Den XJS jag sett var en HE och en sån motor har jag i bruks skick men han ville ha mer för bilen än jag var beredd att ge Ja 4.0 skulle gå att sätta i Daimlern som har 3.6 men den är ju felfri så känner inte för att modifiera så mycket.
Är det dumt att fixa den eller ska man låta den gå till återvinning?


[Gerry Winberg]
Hej,
Som du själv skriver, det finns ganska gott om 4.0 motorer till hyfsade priser så det är väl tveksamt om det är lönt att renovera den du har. Risken finns att den bara blir liggande på vinden i evigheter. Ibland måste man kasta grejor även om det bär emot.
MVH
Gerry


[Torslund]
Ja så är det. Men en sak som aldrig slår fel, så fort man har gjort sig av med något så går det en kort tid och så står man där med något som man skulle ha behövt det man just har gjort sig av med Händer hela tiden.
Och skulle man köpa en bil med defekt motor så kanske den motorn är i skick att den går att rädda. Så skruva isär och ta alla delar utom blocket kanske är en bättre lösning för att använda på en annan. Lådan vet jag inte skicket på, kan vara hur bra som helst eller så var det därför bilen vart stående, kaputt.
HE skulle kanske gå att sätta i Suburban 4×4, GM lådan från Jaguar kanske går att få ihop med fördelningslådan i Chevan


[Torslund]
Lyfte av toppen idag. Inget fel där som man kan se. Men skenan till kedjestäckaren helt slut. Packningen så fin så det skulle gå att återanvända. Så bara att vända på den i morgon och ta ur kolvar. Hällde ju diesel i den i förra hösten då jag tog ur den. Allt sot torkar man bort med en trasa idag. Om ringarna satt fast så kanske de är lösa nu. Visar sig.


[Torslund]
Var som jag misstänkt hela tiden, kolvringar fast, vevlager slut och ram lager körbara men ingen anledning att låta dom gå ett varv till. Loppen och vevaxeln är helt ok. Toppen klarar vätskeprov på alla ventiler utom insug på ettan, lossa dom och dra några gånger med pasta räcker förmodligen. Där ser man faran av att låta en motor stå för länge. I nödfall om man var fast i Sibirien så skulle det gå att lossa ringarna och sätta ihop och köra hem. Men ska motorn bli ok så är det bara att byta alla ringar, vevlager och ram lager. Räknar man material kostnaden för att ha en motor på hyllan så är det inte värt det. Men beg motor på skroten kostar lika mycket men denna skulle vara i skick för 20 tusen nya mil.
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.