XF 3.0 Växlar upp vid allt för höga varv

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Jan Carlsson
31 mar 2020 16:42
XF 3.0 Växlar upp vid allt för höga varv
2011 9000 mil Allt har fungerat alldeles utmärkt men har den senaste tiden börjat att växla upp vid allt för höga varv.
Någon som har någon idé om vad det kan vara?
Gerry Winberg
31 mar 2020 17:25
sv: XF 3.0 Växlar upp vid allt för höga varv
Hej,
Det är svårt att ge en säker diagnos utan att koppla in en läsare men en sak man kan testa är att rensa "minnet". Lådan anpassar sig nämligen till körstilen "sportig" körning gör att växlingarna sker vid högre varvtal. Kopplas batteriet loss en stund tappar lådan minnet och får "läras upp" igen. Det kan vara värt att prova och se om det hjälper.
MVH
Gerry
Jan Carlsson
2 apr 2020 16:33
Tack Gerry, Nu är det gjort och naturligtvis stängde jag luckan efter jag kopplat bort batteriet vilket var bra, då fick jag också ta reda på hur man går tillväga för att manuellt låsa upp bakluckan. I övrigt så växlar den vid betydligt beskedligare varvtal nu efter nollställning. Det som orsakade det hela var nog en tur på ca 20 mil med flyttkärra och tungt lass där det växlades en hel del vid lite högre varvtal.
Gerry Winberg
2 apr 2020 16:39
Hej
Det var ju bra att det löste sig, det hade nog rättat till sig efter en stund, men nu vet du orsak och lösning på problemet!
MVH
Gerry
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.