XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Staffan Sundberg
29 mar 2020 13:56
#1
XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen
Hejsan!

Efter lång motorbromsning kommer blårök ur avgasröröen. Efter tips om att kolla så att vevhusventilationen inte var igensatt, lossade jag ventilkåpan och tvättade rent stålullsfiltren. Helt i onödan, eftersom de var i det närmaste rena före tvätt. Men det är alltid bättre att börja i den lättaste ändan.
När jag körde motorn för att kolla att det blåste ut luft ur ventilkåpevevhusventilationsanslutningen, fann jag till min stora förvåning att det var ett tydligt undertryck istället.
Någon förklaring på detta fenomen?

undrar en förbryllad:

Staffan
Gerry Winberg
29 mar 2020 20:02
#2
sv: XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen
Hej
Motorn ventileras via två filter, ett dellast och ett fullast på vardera ventilkåpa. Utgångslangen för dellastfiltret är ansluten mellan ventilkåpan på bank 2 och böjen på insugningsröret. Fullastfiltret är anslutet till ventilkåpan på bank 1 och luftintagets rör mellan trottelhuset och luftmassemätaren. Bägge filtren står därmed under ett undertryck och skadliga gaser sugs ut och förbränns i motorn.
MVH
Gerry
Staffan Sundberg
29 mar 2020 20:41
#3
sv: XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen
Så var tar allt övertryck, som skapas via kolvläckage vägen, om det är ett konstant undertryck i motorn?

Staffan
Gerry Winberg
29 mar 2020 21:37
#4
sv: XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen
Hej
Övertrycket och förbränningsgaserna som skapas i vevhuset av kolvringarnas läckage sugs ut genom vevhusventilationen till insugningsröret och vidare in i motorn som förbränner gaserna. Innan sluten vevhusventilation blev ett krav släpptes övertrycket bara rakt ut under bilen.
MVH
Gerry
Staffan Sundberg
2 apr 2020 18:09
#5
sv: XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen
Hej igen!

Jag har letat efter luftningsanslutningen på den vänstra (bakifrån = bank 2?) ventilkåpan, utan att fina någon. Den enda anslutning jag hittar, är en väldigt klen slang, nästan längst fram på ventilkåpan. Jag försöket lossa slangen för att känna efter ifall det var något undertryck eller inte. Men den satt så hårt att jag var rädd för att förstöra den. Så jag lät bli.
Vart den tar vägen, är inte lätt att se, med så mycket "bröte" ivägen. Å andra sidan är undertrycket stort vid tomgång och läckaget litet, så det kanske är den i alla fall?
Då borde jag väl kunna utesluta tilltäppt vevhusventilation som orsak till blåröken. Eller?

Staffan
Gerry Winberg
2 apr 2020 20:36
#6
sv: XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen
Hej
Anslutningen till vakuumslangen sitter under trottelhuset på insugningsröret. Slangen är ansluten via ett T-stycke tillsammans med slangen till bränsletankens avluftning på vänster sida av insuget. På höger sida är bromsservots slang ansluten. Eftersom du har rengjort filter och det är bra undertryck i systemet beror nog inte blåröken på stopp i ventilationen. Orsaken till blåröken är troligen otäta ventilstyrningstätningar, kan också vara slitna ventilstyrningar eller kolvringar.
MVH
Gerry
Staffan Sundberg
2 apr 2020 22:31
#7
sv: XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen
Är det den lilla klena den lilla klena dl slangen i ventilkåpans framkant?
IMG_20200331_163612.jpg

4.30 MB

IMG_20200331_163612.jpg

4.30 MB

Staffan Sundberg
2 apr 2020 22:34
#8
sv: XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen
Dubbelpostning
Gerry Winberg
2 apr 2020 22:50
#9
sv: XJR 308. Undertryck i vevhusventilationen
Hej
Du har hittat rätt slang NCA3951CB till ventilationen.
MVH
Gerry
Visar inlägg 1 till 9 av 9 totalt.