Fälgar 20 tum Jaguar-muttrar

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
24 mar 2020 21:54
Fälgar 20 tum Jaguar-muttrar
[Daniel Pettersson] (2017-11-18)
Bytte till mina vinterfälgar och han på däckfirman sa att jag hade fel hjulbultar till mina fälgar. För korta enligt honom. Nu undrar jag om nån vet vad det ska vara för mått till jaguar 20 tum fälgar på bultarna som låser fast fälgarna så jag kan köpa nya om det behövs. Nån som har liknande erfarenhet. Bifogar bild på fälgarna.

[Gerry Winberg]
Hej,
Själva bulten/skruven är samma på alla dessa Jaguarer och samma hjulmuttrar också, fälgen Selena har en sk. “Speed Nut” också med artikel nr. C2P16127, finns bla. hos David Manners som håller fast “trimmet” på fälgen. För övrigt så finns inte bulten som reservdel från Jaguar utan bara hela navet inkl. bult. Det går dock att byta bulten om den har gått av pga. felaktigt handhavande av mutterdragare. En generell regel är att hjulbulten skall vara så lång att man får “full mutterlängd” när fälgen är ditskruvad, dvs. bulten skall räcka igenom hela muttern.
MVH
Gerry

[Daniel Pettersson]
Ok tack så väldigt mycket för svaret. Obeskrivligt bra med det här forumet.
Blev dock osäker på om jag formulerat mig fel. Det var alltså muttrarna som var fel enligt däckfirman. Var det muttrar som du länkade till på David manner?

[Gerry Winberg]
Hej,
Du kan behålla dina låsmuttrar de passar. Originalmuttrar från England kostar GBP 2,82 + frakt/styck och ej original GBP 4,13 för 10 pack så totalt så skulle det bli ca 700 SEK för original och runt 200 för ej original. 300 per styck verkar helt vansinnigt pris och vadå vet de inte om det blir rätt? Jag har beställt mutter från Jaguar återförsäljare en gång och då kostade den runt 100 kr. Men prissättningen är fri men å andra sidan behöver man ju inte handla av dem heller!
MVH
Gerry

[Jan Ernefors]
Bara en tanke, om skruven som sitter på bilen är för kort kan det kanske sitta en “spacerplatta” som gör att fälgen kommer ut en bit. Nya muttrar kommer inte hjälpa.

[Daniel Pettersson]
Uttryckte mig fel i första inlägget. Det var muttrarna som var för korta. De gick tydligen inte tillräckligt långt in. Enligt han på däckfirman

[Gerry Winberg]
Hej,
Det är inte så att du har fel typ av hjulbultar, dvs. konade istället för med planbricka. Se exempelbilder nedan

Konade

Originalmuttrar
Originalmuttrarna går in i fälgens hål en bit och styr därmed upp fälgen, medan en konad mutter endast klämmer mot hålets utsida och därmed inte får tillräckligt lång gänga i bulten. Det som också kan hända är att muttern lossnar och/eller förstör fälgen. Tillbehörsfälgar använder ofta konade muttrar och det är mycket viktigt att använda rätt typ av mutter som skall spännas till rätt moment med momentnyckel. Tyvärr så är det bara de riktigt seriösa däckverkstäderna som använder momentnyckel, de flesta hamrar isönder både fälg och bult och mutter med mutterdragaren. Originalmuttrarnas kvalitet är inte heller den bästa, muttern består av flera delar och den yttre kromade delen är en separat hylsa som är pressad utanpå den inre muttern. Den skadas lätt och gör att hylsnyckeln slinter. Det bästa sättet är då att ta bända loss hylsan och använda en 17 mm hylsa på den inre muttern.
MVH
Gerry

[Bo Lundahl]
Hej
Är det muttrar eller bultar på min f-type 2013? Jag har nämligen ingen aning, har inte kollat?
//B

[Gerry Winberg]
Hej,
Det är muttrar på samtliga Jaguarer.
MVH
Gerry

[Bo Lundahl]
Ok, tack för snabbt svar!
Mvh Bo

[Bo Lundahl]
Hej igen
Jag har slagit på min bil och så här står det:
Nav: 63.4 Mutter_flat 12×1.5
63.4 vad kan det betyda?

[Gerry Winberg]
Hej,
63,4 mm är diametern på fälgens centrumhål. Flat betyder att muttern är med planbricka, dvs. ej kona.
MVH
Gerry

[Bo Lundahl]
Ok, men mutter med planbricka, gäller väl endast original fälg, eller? För mina fälgar är ej original och har en kona. eller ska man ha mutter med planbricka ändå?
Tacksam för hjälp

[Gerry Winberg]
Hej,
Planbricka gäller för originalfälgar. Ej original har för det mesta kona och då skall du använda konade muttrar, vad är det för fälg? Det brukar följa med muttrar om man inte skall använda original.
MVH
Gerry

[Bo Lundahl]
Jag förstår. Jag har sommarhjulen undan stoppade så jag har inte namnet på dom just nu. Men då vet jag vad jag ska leta efter.
Mycket tacksam för din hjälp!

Mvh Bo

[Daniel Pettersson]
Hej
Det verkar vara så att jag har fel muttrar från mina sommarfälgar som ej är original.
Skulle nedan fungera att köpa istället tror du?
https://www.eba...p2055119.m1438.l2649

[Gerry Winberg]
Hej,
Dessa muttrar passar till originalfälgar, kolla om du har en plan anläggningsyta vid muttern annars skall du ha med kona.
Ta gärna en bild så skall vi se så det blir rätt!
MVH
Gerry
xf15.jpg

1.61 MB

xf16.jpg

12.61 KB

xf17.jpg

41.13 KB

Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.