Batteribyte, problem (XF)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
22 mar 2020 15:27
Batteribyte, problem (XF)
[Ulf Eliasson] (2017-05-03)Jag hade en bokad tid för byte av startbatteri, och avtalat att jag skulle vänta under tiden. Batteriet fanns på plats hos Boschverkstaden, ett Bosch 100AH.
Problem uppstod ganska omedelbar för meken som skulle fixa detta, nämligen att den där långa tunna skruven som går genom ett plastfäste som håller fast batteriet nedtill vägrade lossa med normal kraft. Han vågade inte ta i mer, så jag beslutade att lägga ned det hela för stunden, för att jag helt enkelt inte hade tid med detta strul idag. (det var därför jag bokat en ‘kunden väntar’ tid.)
Hemma lossade jag själv först skruven överst i ‘bracketen’ som sitter till höger ovanför batteriet. Den var seg att skruva ut, och när den väl var ute noterade jag att den skruven var mycket fingängad, och rostig! Varför en sådan skruv i ett sådant material, för det här ändamålet på en sådan bil???, som att be om problem.
Den förstnämnda långa skruven nederst till vänster om batteriet hade säkert samma konstruktion, och efter diverse smörjningsförsök och lirkande valde jag att slutligen dra av den (rätt eller fel, men jag bedömde att det inte finns en chans att lösgöra den utan helt oförsvarbart med tid för att försöka få loss en i änden sönderrostad skruv. Och jag ville absolut inte att verkstaden skulle försöka värma loss skruven, med tanke på att den stora bashögtalaren ligger under reservhjulet, för att inte tala om tanken.
Nu kan jag boka ny tid för byte av batteriet, checka av det, och fundera vidare på hur jag kan åtgärda den avdragna skruven, eller hitta på en ny konstruktion för att säkra fasthållandet av batteriet.
Mycket tacksam för tips, om någon råkat ut för samma jäkelskap, och hittat på något snyggt
.
[Ulf Eliasson]
Tydligen vanligt problem på XF.. Nedanstående kille gjorde som jag, men hade sedan förmånen att ha tillgång till en cnc svarv, hehe. Tyvärr kan jag inte se hur han fick bort mutter och rester av skruven…
Hi all
Is it just my bad luck or has any one else had this trouble
I went to put a new battery in the xf yesterday,a nice easy job I thought , It was until I tried to undo the battery clamp bolt.
The bolt had rusted in the captive nut under the boot floor, so copious amounts of penetrating oil was applied to nut and bolt.
Result, one captive nut that is no longer captive(much cursing)So managed to get a deep 10 mm socket on the nut and a
8 mm socket on the bolt .Then the 8mm socket rounded the hex head, oh joy!.next out of the tool box ,Mole grips.Result,one sheard bolt(much more cursing)At least the clamp was off,and can change the battery
So at work today(I have access to cnc lathes) I turned up a nice stainless steel nut and bolt,now let’s see that rust in
[Pontus Larborn]
Bra tips, jag skall genast se över detta på min XF!
[Martin Cedergren]
Hej!
Har samma problem med min, här nedan finns en lenk som beskriver problemet bra.
https://www.jag...-broken-bolt-200871/
Mvh
Martin
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.