Har du en XKR eller XJR 1999 V8?
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Arne Candemar
13 maj 2022 18:25
Har du en XKR eller XJR 1999 V8?
Hej!Hämtade ut min XKR från vinterförvaringen, varmgarage 18 grader. Varmkörd några gånger under förvaringen. Äntligen! Startade direkt. Körde de 4 milen hem. Kunde inte stilla mig utan tog en liten sväng också på kvällen. Inga problem. Startade direkt. Dagen därpå tid för besiktning. Bilen startade direkt! Körde en sväng på ca 40 min på bla motorvägen för att " blåsa ur motorn från vinterdvalan". Väntade 15 min innan det blev min tur. Startade och körde in i hallen. Tog en kopp kaffe då besiktningsmannen jobbade med bilen. Ner från liften och dags för den obligatoriska färden runt kvarteret. Fram till avgasmätningsstationen. Där varvarde han upp bilen till fullt ös. Inga problem, bra värden. In i entrèn för att betala och få protokollet utan anmärkningar. Glad i hågen satte jag i nyckeln i tändningslåset och då gick bilen inte igång. Startmotorn snurrade men ingen tändning. Verkade som om bilen inte fick någon bensin. Hur kan detta hända? Kör in en fullt fungerande bil till bilbesiktningen och får lämna stället med bärgningsbil. Trasig bensinpump? Det värsta är att samma sak hände mig när jag besiktigade min XJR, samma årsmodell, för några år sedan!!!
Det är en kostnad på 10.000 Kronor varje gång! Tänkte med detta få era synpunkter, så att jag kan ta detta med mig i mina diskussioner med bilbesiktningsföretaget och samtidigt varna alla medlemmar om dessa risker.
Mvh
Arne Candemar medlem 4219
Stefan Evholt
16 maj 2022 12:30
sv: Har du en XKR eller XJR 1999 V8?
Är det bensinpumpen/pumparna som gett upp tror jag nog på ett olyckligt sammanträffande för din del. Att bensinpumparna ger upp är dock ett allt vanligare fel baserat på ålder samt inblandning av Etanol i bensinen. Och det är ju tyvärr så att plötsligt händer det bara.Varvningen vid mättidpunkten låter ju lite jobbigt i öronen men är bilen varm och allt bra för övrigt så ska det ju inte vara några problem med det förfarandet.
Per Hugner
17 maj 2022 13:14
sv: Har du en XKR eller XJR 1999 V8?
Ja, plötsligt händer det....Hade exakt samma problem förra våren med min XKR-98. Gick som en klocka, stannade och stängde av för ett kortare ärende.
Därefter inte en reaktion, startmotorn snurrade så fint.
Bärgare till PIKAB och byte av bägge bränslepumparna. Går sedan dess återigen som en klocka!
10.000.- räckte dock inte - nästan dubbla kostnaden.
Alla skyller på etanolen - Vad händer nu med det nya "blaskigare bränslet"?
Kan man kompensera med någon tillsats????
Stefan Evholt
17 maj 2022 14:37
sv: Har du en XKR eller XJR 1999 V8?
Det finns en del tillsatser för att hjälpa till mot Etanolens bieffekter, hur bra de är låter jag andra bedöma. Men framförallt under vinterförvaring eller förvaring där bilen står längre tider tror jag absolut de gör nytta.Men att alltid ha så mycket bränsle som möjligt i tanken är också ett tips vid förvaring. Och att tanka bränsle med så lite Etanolinblandning som möjligt, E5 alltså 98 eller Shells V-Power tex.
Sedan är det nog tyvärr så att åldern tar ut sin rätt oavsett bränsle till slut. Men det blir ju en hög kostnad att sätta dit en relativt billig komponent pga av tidsåtgången.
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.