Vandrande temperaturmätare (X-Type)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Erik Graver
28 dec 2021 13:16
#1
Vandrande temperaturmätare (X-Type)
Hej!

Temperaturmätaren i min X-Type 2,2 D vandrar lite upp och ner, beroende på om jag kör på motorväg eller i stan. Helt normalt, enligt en tråd i ett engelsk forum. Annars brukar ju det vara ett tecken på att termostaten behöver bytas. Vad säger ni?

Jag har precis fått leverans av en 2009 Jaguar X-Type Estate Sovereign från Joe's Garage med 200K på mätaren. En bruksjaguar som ger intryck av att ha gått hälften av milen. Ljust skinn, mörka träpanel. Underbar och underskattad bil, de som dissade bilen har nog inte kört den.

Mvh Erik G.
Thomas Cramer
28 dec 2021 23:10
#2
sv: Vandrande temperaturmätare (X-Type)
Kan även vara så att "lamellerna" mellan kanalerna i kylaren är mer eller mindre borta = att kylaren är slut. Brukar te sig så att kör du i en brantare uppförsbacke så ökar tempen och när uppförsbacken planar ut så återgår temperaturmätaren till normalt läge.
Pontus Larborn
29 dec 2021 13:15
#3
sv: Vandrande temperaturmätare (X-Type)
X-typen är verkligen en underskattad bil, på små vägar är den riktigt rolig att köra samtidigt som den på motorvägen känns som en "mini-XJ".

Jag tänker såhär, och då utgår jag från att temperaturen rör sig upp och ned på den nedre halvan av mätaren, alltså sällan eller aldrig över "N".

Jag har haft tre X-type diesel och de ska egentligen inte hålla på sådär, när allt fungerar och är i bra skick ska de ligga stadigt på "N". Så gjorde de som nya. Dock är det väl antagligen ingen katastrof, jag körde tusentals mil med bilar som höll på så på vintern.

Hur kallt är det där du kör? Antagligen kommer mätaren stabiliseras framåt våren när det blir varmare.

De vanligaste felen är;
1) Dieselvärmare som inte längre fungerar, då får den svårt att hålla värmen när det är riktigt (riktigt) kallt. Inte -10 kanske men -20 och kallare. Dieselvärmaren är bra men jag tyckte inte att den var SÅ bra att den motiverade en reparation, de fungerar ändå aldrig speciellt länge.
2) Termostaten. Till kylaren.
3) Termostaten. Till oljan.

Många byter termostaten till kylarvattnet men det finns alltså två, en till kylarvattnet och en till oljan. Här kan du läsa mer om den som hör till oljan:

https://www.jag...photos-diesel.98819/

I ditt fall hade jag börjat med att byta termostaterna.
Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.