XJ8 3.2 1998.

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Dan Pierre
17 dec 2021 11:18
#1
XJ8 3.2 1998.
Hej!
Min Jaguar har alltid startat felfritt (haft den i tre år). Nu uppstod ett nytt ljud vid start. En mindre rutinerad mekaniker har definierat det som att motorn saknar kompression. Tacksam för råd och tips om erfaren mekaniker i närområdet. Bor i Nora ca 3,5 mil utanför Örebro.
Vänligen
Dan Pierre/Pershyttan
Thomas Cramer
17 dec 2021 15:19
#2
sv: XJ8 3.2 1998.
Skulle nog börja med att läsa av eventuella felkoder och därefter ta beslut om åtgärd.
Dan Pierre
17 dec 2021 18:09
#3
sv: XJ8 3.2 1998.
Tack för snabbt svar. Inga felkoder synliga i instrumenteringen. Men du menar säkert de koder som kan avläsas med aukt. verkstadsutrustning?
Pontus Larborn
17 dec 2021 18:14
#4
sv: XJ8 3.2 1998.
Är kamkedjesträckarna bytta? Hände något annat konstigt när du senast körde den?

Det är VANLIGT att dessa motorer tappar kompressionen om man startar dem och slår av dem mer eller mindre direkt efter, fick den bli varm eller i alla fall gå en stund senast du körde den? Om inte har du säkert boven där, då kommer motorn snurra snabbare och lösningen behöver inte vara så dyr, den har sköljt bort oljan från cylinderväggarna så man kan i princip slå i lite olja i varje cylinder och dra runt den.

Annars måste ju något allvarligt ha hänt, typ ras på kamkedjan, det bör du kunna se om du lyfter ventilkåporna vilket en normalhändig mekaniker klarar på tio minuter
Dan Pierre
17 dec 2021 20:17
#5
sv: XJ8 3.2 1998.
Hej och tack för ditt svar. Ja sträckarna är bytta. Håller tummarna för din andra analys!
Anton Jurinic
22 dec 2021 22:47
#6
sv: XJ8 3.2 1998.
Hej, jag gissar att du drabbats av sk "bore wash" dvs oljan på cylinderväggarna har sköljts bort med resulterande förlust av kompression. Detta kan hända efter flera på varandra följande kallstarter. Detta är tämligen vanligt på Jaguars V8 motorer med Nicasilbelagda cylinderväggar.
Fixen är att droppa i ca en tesked motorolja i varje cylinder och sedan kranka motorn utan bränsletillförsel för att bygga upp kompressionen igen.
Detta kan göras genom att slå på tändningen och sedan trycka ner gaspedalen alldeles i botten och hålla den kvar där.
Kranka motorn med gaspedalen kvar i botten ca 3-4 ggr i 10-15 sekunder och vänta 10-15 sekunder mellan varje försök. Då kan man höra kompressionen byggas upp sakteliga.
Stäng av tändningen. Sedan på med tändningen och tryck ner gaspedalen till ca 1/2 gas, kranka motorn ca 3-4 ggr i 15-20 sekunder med 10-15 sekunders vila mellan.
Då kommer motorn så småningom att börja tända och en massa oljerök lär blåsa ut men detta klarnar så småningom och motorn kommer att gå rent igen.
Jag råkade ut för detta problem förra sommaren efter att ha flyttat runt bilen på gården några gånger under en dag och sedan gick den inte igång.
Dock efter proceduren ovan så hoppade motorn igång med en massa oljerök vilket försvann efter några minuter.
mvh Anton
Visar inlägg 1 till 6 av 6 totalt.