XK8 kävande bensinpump efter förvaring.
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Dan Zackrisson
12 sep 2021 16:52
XK8 kävande bensinpump efter förvaring.
När jag skulle starta XK8:an efter vintervilan i våras, så ville inte bensinpumpen snurra alls. Läste då här på forumet att man kunde prova med att vända rotationsriktning på pumpen och när jag gjorde det så släppte den och började snurra. Den har sedan gått klanderfritt hela säsongen.Nu har jag en fundering inför vintern.
För att slippa kärvande pump på våren, hjälper det att bara vrida på tändningen ett par gånge i månaden så att pumpen snurrar några varv, eller måste bilen startas? Jag har förstått att om man startar bilen under vintern, så bör man låta den gå varm och där jag står kan detta bli knepigt.
Stefan Evholt
13 sep 2021 08:32
sv: XK8 kävande bensinpump efter förvaring.
Skulle inte rekommendera att "motionera" pumpen som du beskriver det. I så fall ska bilen startas och köras ordentligt varm.Men se till att tanka helt fullt med ny bensin av så högt oktantal som möjligt, det är en bra åtgärd.
Dan Zackrisson
25 sep 2021 17:31
Kan det vara skadligt på något sätt? Eller tror du att det gör varken till eller från? Som jag skrev så har jag svårt att ta ut den för varmkörning under vintrarna eftersom garaget jag står i inte är mitt och jag därmed inte kan bestämma var bilen skall stå.
Jan Palm
4 nov 2021 16:13
Har ingen aning själv, men Andres Billing från Joe’s Garage säger i någon Youtube-video att ett alternativ till att köra den vinterförvarande XK8:an varm några gånger är att slå på tändningen en stund, så att bensinpumpen motioneras. Hittar inte videon just nu.
Dan Zackrisson
16 nov 2021 12:21
Tack Jan! Då skall jag leta efter den videon.
Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.