Självlåsning av dörrar på XJ6 93:a
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Självlåsning av dörrar på XJ6 93:a
Hej!Bilen har varit avställ i ca. 5 år och enbart stått under tak.
När jag har låst bilen med nyckel börjar den omedelbart att låsa upp / låsa / låsa upp / låsa och så håller den på och det hjälper inte vad man gör med nyckeln utan man får ta av batteripolen och dra upp knappen på förardörren för hand.
Bensinmätaren och tankmätaren går efter en stunds körning ner till O och stannar där .
sv: Självlåsning av dörrar på XJ6 93:a
Hej,Troligen så hänger sig microbrytaren för låset och ger då signal till låsmodulen att dörren är olåst. Du får plocka av dörrpanelen och kolla upp brytaren. Att mätaren går ner till 0 tyder på kontaktfel någonstans, kan vara givaren som håller på att "ge upp" när den blir varm. Se också till att batteriet är fulladdat och i gott skick. Det som gäller är att felsöka med multimeter från ett håll tills felet hittas.
MVH
Gerry
Hej,
Troligen så hänger sig microbrytaren för låset och ger då signal till låsmodulen att dörren är olåst. Du får plocka av dörrpanelen och kolla upp brytaren. Att mätaren går ner till 0 tyder på kontaktfel någonstans, kan vara givaren som håller på att "ge upp" när den blir varm. Se också till att batteriet är fulladdat och i gott skick. Det som gäller är att felsöka med multimeter från ett håll tills felet hittas.
MVH
Gerry
Tack för snabbt svar.
kommer att kolla i morgon
M.v.h. Gert
Hej!
Bilen har varit avställ i ca. 5 år och enbart stått under tak.
När jag har låst bilen med nyckel börjar den omedelbart att låsa upp / låsa / låsa upp / låsa och så håller den på och det hjälper inte vad man gör med nyckeln utan man får ta av batteripolen och dra upp knappen på förardörren för hand.
Bensinmätaren och tankmätaren går efter en stunds körning ner till O och stannar där .
Jag hade en liknande grej på en XJ -93 för några år sedan. Håller helt med Gerry. Det är med stor sannolikhet mikrobrytaren. Den sitter inuti låsmeknaismen i dörren på ett litet kretskort.
Jag har tagit ut kretskorten för att byta mikrobrytaren på två bilar. Då var det i bakdörren. Rejält pilligt att komma åt, men det gick.
Tacksam för all hjälp men hur kom du fram till vilken brytare det var som krånglade ?sv: Självlåsning av dörrar på XJ6 93:a
Hej,Det går att mäta ut men av någon anledning så brukar det vara vänster bakdörr som oftast krånglar. Det kan vara att den används minst.
MVH
Gerry