Läckande hydraulsystem till caben XKR -99
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Ulf Sandblom
23 jul 2021 18:08
Läckande hydraulsystem till caben XKR -99
Som rubriken säger så läcker det någonstans. Killen på besiktningen undrade om jag luftat eller bytt bromsar bak. Jag insåg då att det måste vara hydrauloljan till caben. Det kommer ut framför vänster bakhjul längs tröskeln. Jag har sett att en del har problem med läckage vid cablåset på ramen till vindrutan. Här verkar det vara en kolv som läcker? Någon som har en bra beskrivning på hur man löser detta?/Ulf
Stefan Evholt
23 jul 2021 20:29
sv: Läckande hydraulsystem till caben XKR -99
Här finns lite nyttig information. Men det finns mer om du söker på nätet.http://www.jagr...EvaluationXK8XKR.htm
På din beskrivning låter det som att det läcker någonstans vid pumpen som sitter bak till höger som du ser i länken. Du vill under inga omständigheter få det här läckaget inne i bilen då det förstör inredningen rejält så använd INTE cabben förrän du löst problemet. Om oljan inte är bytt utan börjar bli trög kan det mycket väl börja fresta på slangarna och börja läcka på andra ställen
Ulf Sandblom
26 jul 2021 07:37
Tack för länken.Det läcker på vänster sida vid baksätet. Där sitter det ju också en kolv så det är säkert den som läcker. Jag öppnade skruven på pumpen och lättade på trycket igår. Vi kunde då ge oss ut på en tur med taket manuellt nedfällt. Problemet var att när vi skulle hem, vi solens nedgång, och fällde upp taket så ville inte de små rutorna bak gå upp. Jag vet ju att ett kort tryck på takknappen kör upp eller ner rutorna men det ville inte alls. Kan det sitta någon givare i eller vid pumpen som känner när de små rutorna ska aktiveras?
Nu ska jag bara hitta en ny kolv, eller kanske två om det faktiskt är kolven som läcker. Tips på var man handlar mottages tacksamt.
Stefan Evholt
26 jul 2021 14:32
När det gäller delar skulle jag testa med SNG Barrat eller David Manners Group. Både Joe´s och ECC har stängt här i Sverige.Och det finns massor med mikrobrytare som känner av cabläge på en X100 så det är säkert så att någon spökar och att det hänger ihop med att du manövrerar cabben manuellt alternativt att trycket inte är korrekt i systemet. Tror att du hittar det på Jagrepair också.
Alternativt kan det hjälpa om du helt enkelt låter bilen bli strömlös under 10-20 min och sedan initierar rutorna igen. Men jag skulle försöka att låta blir cabben så mycket det går till du fått rätt på läckan.
Ulf Sandblom
26 jul 2021 20:39
Det var kolvarna som läckte. Det lustiga är att om taket är öppet och man vill stänga så skjuter kolven på hur fint som helst. Om man går tillbaka och öppnar igen så håller de inte tätt när kolven är helt inskjuten. Förhoppningsvis hittar jag en ersättningsprodukt eller kanske man kan täta om dem. Nya kostade i England 6500:-/st.
Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.