missljud vid start av min xk8

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Lennart Åberg
12 apr 2021 14:22
missljud vid start av min xk8
Hej alla.
Min Jaguar xk8 1997 ger iifrån sig ett "skrapljud" från motorn vid kallstart. Skrapljudet varar i max 2 minuter för att därefter försvinna helt. Startar jag motorn efter några timmar finns inget skrapljud.. Med ett stetoskop har jag försökt lokalisera varifrån skrapljudet kommer men misslyckats.
En idé jag fått är att koppla loss drivremmen och därefter starta bilen. På detta sätt skulle jag kunna utesluta att ljudet kommer från generator, ac, vattenpump, powersteering pump, samt drivremmens sträckare och rullager. Jag tänker låta motorn gå i max 3-4 minuter.
Kan något oönskat inträffa med motorn?????
Jag har en felkodsläsare för att släcka uppkomna felkoder.
Fungerar inte detta får jag fundera i andra banor för att hitta felet.

Mvh

Lennart Åberg
Pontus Larborn
12 apr 2021 16:53
sv: missljud vid start av min xk8
Är kamkedjesträckarna bytta?
Lennart Åberg
12 apr 2021 20:42
Jag har bytt både de övre och de nedre kamkedjesträckarna samt styrskenorna. Vattenpumpen är ny och jag har testat VVT enligt anvisningar jag fann på youtube..

Mvh

Lennart Åberg
Staffan Sundberg
15 apr 2021 00:18
Det låter som om något skrapar när det är kallt, men tystnar när det expanderar av värme. Troligtvis något som roterar. Så bort med remmarna och lyssna. Svaret borde vara ögonblickligt.

Staffan
Lennart Åberg
16 apr 2021 08:44
Hej Staffan,

Ja det måste väl vara riskfritt att starta och låta motorn gå i max 3 minuter med remmen borttagen.

Finns det någon där ute som avråder helt och hållet??????????????????

Lennart Åberg
Lennart Åberg
17 apr 2021 11:53
Vad säger du Gerry Winberg om mitt förslag att utesluta vissa roterande delar.

Mvh

Lennart Åberg
Per Mauritzon
22 apr 2021 23:11
Hej
Jag har också en xk8 -97. Efter byte av multiremmen och uppdatering av remhjul så fick jag ett knackande ljud de första minuterna efter start. Sedan försvann det och kom inte förän nästa morgon. Men det kom bara om det var kallare än 10-15 plusgrader. Det var att remmen vandrade lite i sidled och knackande ljudet kom från remspännaren som hoppade till när remmen hoppade tillbaka till rätt läge.
Vad som är orsakar problemet vet jag tyvärr inte.
Men jag tycker du kan testa med att plocka av multiremmen och starta och se om ljudet försvinner. När man vet hur den ska vara och har en lång förlängare (#1)till att trycka tillbaka spännaren så tar det bara någon minut att ta bort eller lägga på remmen. Jag har svårt att tro att något kan gå sönder om du bara har igång den någon minut utan rem.

#1 jag använde en hylsnyckel som jag förlängde med ett gammalt dammsugarör ca 1m
Mvh Per
Lennart Åberg
26 apr 2021 14:26
Hej Per,

Tack för dina synpunkter. När den kalla nordanvinden avtar skall jag testa att ta av drivremmen. Jag har inför testet köpt en OBD kodläsare för att släcka eventuella felkodmarkeringar som jag misstänker kan uppkomma när drivremmen är av och motorn går igång. Jag skriver igen när jag testat.

Mvh

Lennart Åberg
Lennart Åberg
20 maj 2021 16:24
Hej igen,

Nu har drivremmen varit av och jag startade därefter motorn. Tyvärr var missljudet kvar. Nu återstår inget annat än att öppna upp och kolla "innanmätet" dvs kamkedjesträckarna mm. Jag fick ett tips att kontrollera att oljepumpens sugdel (med nätfilter) i oljesumpen ej var igensatt. Detta gjorde jag vid olje-filterbyte häromdagen. Allt ok. Jag fick inga felmeddelanden vid start utan drivremmen och behövde inte använda den nyinköpta OBD läsaren.

Mvh

Lennart
Per Mauritzon
26 maj 2021 16:43
Ok men då kan du i alla fall räkna bort ett antal saker som generator, vattenpump, lager till remmen mm.
Jag har tyvärr inte mer tips.
Mvh
Per
Visar inlägg 1 till 10 av 10 totalt.