Tips att hitta cylinder som inte tänder (XJS)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
8 feb 2020 13:50
#1
Tips att hitta cylinder som inte tänder (XJS)
[Henrik Anfelt] (2018-08-22)
Min V12 (1993 med Marelli tändsystem) missar att tända på (minst) en cylinder på B-banken.
Bilen skumpar på tomgång och det låter som från en fiskebåt ur B-avgasröret. A-bankens avgaser pyser med ett jämnt flöde (låter som en hårtork).
B-banken börjande krångla för ett par veckor sedan. Hade inte gjort något på bilen – det började helt plötsligt. Normalt låter det exakt lika i båda rören.
* Hur kan jag enklast ta reda på vilken cylinder som krånglar?
Har testat följande – utan förbättring:
* Bytt stift nr 2 tom nr 6. Detta trots att alla gav rejäl gnista när man kollade dem ett och ett genom att starta motorn och hålla dem mot motorblocket. Alla var dessutom fina i utseendet.
* Tagit bort en tändkabel i taget från fördelarlocket för att höra om det blev annat ljud i avgasröret – eller mer/mindre skumpande i karossen. Enda gången jag märkte någon skillnad var jag när jag tog bort kabeln till stift nr 1 (det som sitter under AC-kompressorn och är en lite meckigt att byta). Då ändrades frekvensen på dunket i avgasröret till dubbel frekvens. Detta tolkar jag som att cylinder 1 funkar korrekt.
* Rengjort fördelarlocket
* Kört 50 mil med förgasarrengöring i tanken (vilket löste motsvarande problem på en båtmotor som inte gick på en av tre cylindrar – men min XJS vägrar trots detta att gå rent).
* Lyssnat med stetoskop på varje injektor – alla tickar på med samma frekvens och samma ljud (vilket dessvärre inte garanterar att det sprutar in bensin…)
Man borde kanske kunna känna på temperaturen på avgaserna ur respektive port på B-banken vilken/vilka som är kalla efter 15 sekunder – om man startar en kall motor? Denna metod funkar åtminstone på min TVÅ-cylindriga MC… MEN – avgasrören är inte åtkomliga ovanifrån på XJS. Kan man känna på dem från undersidan? Har inte hunnit lyfta bilen och se om man kommer åt med handen.
Hur göra för att lyfta hela B-railen och kolla om alla injektorer sprutar bensin?
Andra tips?
Vänligen
Henrik


[Henrik Anfelt]
Hmmm
Inser NU att det borde finnas en enklare metod att kolla bensintillförseln än att lyfta hela B-railen. Om man tar bort tändkabeln från B-tändspole och vrider på tändningen under ett par sekunder borde stiften bli blöta av soppa. Om något är torrt borde det betyda att den injektorn trilskas.
Dock är det ju lite meckigt att komma åt stift nr 5 och 6 – trotteltornet måste bort först. Jag borde såklart kollat detta när jag bytte stiften häromdagen. Suck…
Fler tips för felsökning mottages med tacksamhet.
Henrik


[Torslund]
93 vilken motor? Värmeplåten ovan grenröret sitter väl med två skruvar.
Har varit med några gånger att stiften ger gnista utanför men ej i cylindern. När man bytt alla så har motorn gått som vanligt.
Tråkigaste felet vore en bränd ventil


[Henrik Anfelt]
Tack för tipset! 5.3 liter – värmeplåten går säkert fint att skruva loss (ovanifrån hoppas jag…)
Henrik


[Torslund]
5.3 då kan du dra ur spridar kontakten en och en. Och railen är delad? Den spridare som ger soppa bör höras i gången om den kopplas bort, samma med gnistan. Men har du en bränd ventil så ser du det inte säkert på gamla stift för stiftet har redan beläggning, ett nytt stift visar det genom att inte bli sotig för det sker ingen förbränning. Men då är ju stiften redan ur och då tar man ett komp-prov. Det är väl dubbelt tändsystem på den, går det att byta delarna från sida till sida. Om MAP vakuum är bristfälligt på en sida så kan den hoppa över att driva sidan.


[Torslund]
Läst om en i England med liknade problem, hans lösning vart att sätta dit en ny original bränsle regulator.


[Henrik Anfelt]
Bra tips! Tack
Har fortsatt felsökning genom att ta bort värmeplåten ovanför grenröret på B-banken och kört bilen 20 sekunder på tomgång med alla tändstift och spridare igång på A-banken men endast med tändkabel kopplad till stift nr 1 och 6 och elkontakt kopplad till spridare nr 1 och 6 på B-banken. Kollade ökning av temperaturen på de båda grenrören. Ökade 20 grader på båda. Detta bevisade att både cylinder 1 och 6 funkar.
Gjorde samma sak igen för nr 2 och 5 och därefter slutligen för nr 3 och 4. (Kylde grenrören med vatten mellan varje test). Samma resultat varje gång. Alla cylindrar på B-banken funkar alltså! Jag hade fel när jag trodde att minst en burk inte gick alls (det låter verkligen så från avgasröret…).
MEN – trots att alla cylindrar på B-banken uppenbarligen funkar – bilen går orent på B-banken.
Testade sedan att ta bort elkontakten för en spridare i taget på B-banken när bilen stod på tomgång – endast när jag tar bort elkontakten för spridare nr 1 märks någon märkbar förändring i ljudet i avgasröret.
Skall nu testa det senaste förslaget – att skifta tändspolarna.
Bränsletrycksregulatorn är ju gemensam för båda bankarna så den tror jag inte är orsaken.
OM ovan inte ger framgång blir nästa steg att testa med en nya tändkablar – köper enklaste modell från Biltema för att testa. Sista utvägen blir komp-test.


[Henrik Anfelt]
Hade IR-temperaturmätare när jag kollade tempen på grenrören.


[Torslund]
Kolla vakuum till map också på banken. Sitter väl i mitten för att ta lika på båda.


[Torslund]
Enligt elschema så har båda spolar utgång, A går via motstånd till varvräknare, B går till ett testuttag. Borde gå att sätta en varvräknare där. Fast missar den sällan så kanske det inte syns.


[Henrik Anfelt]
OK -tack
Har nu skiftat tändspolar – ingen som hest förändring/förbättring.
Noterade att det låter helt korrekt (som en hårtork) ur B-bankens avgasrör under cirka 15 sekunder när man kallstartar bilen. Efter hand som motorn blir varmare börjar det bluddra. Vid arbetstemperatur låter det som från en fiskebåt igen. A går helt rent.
Gör nu en omstart på detta projekt och köper 6 nya stift och byter alla. Tar väl ett par dagar innan de dyker upp.
I handboken till bilen står att det skall vara NGK BR7EF men jag har BR7EFS. Vad innebär S på slutet? Har Marelli tändystem. 5.3 liter 1993.
Tack så länge.


[Henrik Anfelt]
Vad vore livet utan Google?
Difference between BR7EF and BR7EFS plugs
One has the v-groove electrode one does not.
Read more at: https://www.mod...7EF-and-BR7EFS-plugs


[Torslund]
Vanliga stift fungerar bra. Men har märkt de sista åren att det har hänt nått med NGK. Flera gånger jag bytt stift i olika maskiner så har stiften lagt av efter en kort tid. Till och med BT stift har fungerat bättre. Så nu sätter jag Champion i allt. Förr var NGK det enda som fungerade men inte längre.


[Torslund]
Här står det mycket om Marelli systemet http://www.jagw...aj6eng/ignition.html


[Henrik Anfelt]
LÖST!!!!
50 timmar senare:
Har just hällt i mig ett glas “starkt” för att fira att 50-timmar felsökning äntligen lett fram till att jag hittat felet som gjort mig halvt galen i ett par veckors tid.
Det festligaste av allt:
När jag hittade felet för en timme sedan bad jag min hustru komma ut och kolla. Jag startade motorn och skulle precis visa felet när hon säger:
”Det pyser luft där!!!” – och pekar på insuget till B6.
Just det – det var en otät packning som gjorde att motorn sög för mycket luft till B6 vilket medförde att motorn gick orent på B-banken. Hela bilen skumpade och det lät som från en fiskebåt.
Varför bad jag inte henne om hjälp för två veckor sedan???????????????????????????????
Tätade tillfälligt genom att lägga en vinylhandske runt insuget – blev nästan helt tätt. Med stetoskop lät det dessförinnan som en dammsugare (kändes som om trumhinnan skulle sugas in i motorn). Bilen går nu helt rent igen.
De 50 timmarna ledde fram till att jag lärde mig en hel del om denna motor – samt jag bytte tändstift (helt i onödan visserligen) men passade på att komp.testa för första gången (på 10 år). Bra värden på alla burkar.
Henrik
som tackar för för hjälp!!!
Har beställt ny packning från Joes – snart på vägen igen!
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.