Gnissel & skrapljud efter bromsrenovering (XJS)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
1 feb 2020 14:01
Gnissel & skrapljud efter bromsrenovering (XJS)
[Magnus Westher] (2018-12-10)
Jag hittade detta inlägg från “Las Peras” från 2014 i gamla forumet,
“Men har fått ett gnissel som kommer från bakbromsarna där allt är bytt. Åker jag i låga farter så hörs ett tydligt gnissel som verkar följa med hjulen rörelse. Bromsar jag så tystnar det direkt och ligger jag lite på bromsen medans jag kör så är det helt tyst.
Det satt någon form av skrikdämpningsplattor på klossarna och oken är nya, allt kommer från joes.
Fundera på om jag skulle ta ur klossarna och lägga på kopparpasta på kanterna och baksidan.”
Jag har exakt samma problem, hur löste du detta?
Eller om “Las Peras” inte läser här längre, någon annan som vet?
mvh
Magnus W.

[Mats Holmström]
Någon form av pasta borde fixa det, koppar eller aluminium vet inte vilket som är bäst.

[Lars-Olle Nilsson]
Oljud från bromsar är nästan alltid beroende på vibrationer eller ojämna kontaktytor. Är Oken/glidytorna ordentligt rengjorda när Du bytte bör det inte låta. Framgår inte riktigt om det fortfarande sitter skrikdämpningsplattor på de nya beläggen eller bara på de gamla. Bör sitta även på de nya. i nödfall kan man stryka ett tunt lager värmebeständigt fett på baksidan av oken.
Är det ett skrapande ljud mer än ett gnisslande kan det bero på att de gamla skivorna har en kant som skrapar mot de nya beläggen. i så fall försvinner det efter några kraftiga bromsningar eller så får Du 1) byta skivor, 2) slipa ner kanten, allt beroende hur mycket det rör sig om.
Missljud är alltid svåra att härleda då man helst skall höra dem istället för att få dem beskrivna.
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.