Jaguar XJ6 1996 Bussningar, Styrning rattläge
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Johan Eliasson Ljungklint
14 okt 2020 22:42
Jaguar XJ6 1996 Bussningar, Styrning rattläge
Hej alla, Hoppas jag valt rätt sektion för mitt ämne.Har kört ovanligt mycket Jaguar i år i dessa "hemester" tider vilket har varit mycket trevligt. Har under användandet upptäckt lite saker som jag skulle behöva ordna med och få råd om någon vet.
Smällande ljud när man kör över gupp kommer från fram vagnen, antagligen bussningar, någon som har erfarenhet av vilka som "brukar behöva bytas" och om man gör det något extra man bör känna till och kolla?
Vid lite "kraftigare" inbromsningar "är det som en lite dov smäll och att något "förskjuts" känns inget allvarligt men irriterande då man vill ha bra ordning på bilen.
Sen har ratten börjat stå snett och kan "ändra läget" något beroende på hur mycket man har lagt om rattutslaget. Trodde besiktningen skulle säga något om detta men inga synpunkter alls. Någon som varit ute för detta?
/Johan
Gerry Winberg
18 okt 2020 00:34
sv: Jaguar XJ6 1996 Bussningar, Styrning rattläge
HejByter du övre stötdämparebussningen MMD2144AA Så kommer ljudet med största sannolikhet att försvinna det är ett standardfel på X300. Sedan behöver du kolla resten av hjulupphängningen speciellt styrstagsändarna JLM1098 de brukar också glappa efter en stund. När du bytt alla dåliga bussningar så gör en riktig hjulinställning så får du en tyst och säker bil.
MVH
Gerry
Johan Eliasson Ljungklint
23 okt 2020 17:03
sv: Jaguar XJ6 1996 Bussningar, Styrning rattläge
Hej Gerry,Vilken kunskap du sitter på :)
Många tack skall beställa detta och byta ut, skall återkoppla när det är gjort också.
Snart dags för vinterförvaring av bilen
//JOhan
Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.