Separera dämpare från fjäder bak (XJS)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
1 feb 2020 13:36
Separera dämpare från fjäder bak (XJS)
[Patrik Norrman] (2019-08-26)Håller på och ska separera stötdämpare från fjädrar (bakdämparna alltså). Har pressat ihop fjädern så att det är fritt från tryck upptill och nertill.
Hur gör jag sen? Ser i parts catalogue att det ska finnas en tvådelad “bricka” och en rund “bricka” på fjäderbenets nedre del. Bilderna i boken är inte helt tydliga med hur dessa sitter ihop, så jag är inte helt säker på om jag ska gå loss med hammaren på något sätt för att separera dessa från varandra eller hur jag nu bör gå tillväga. Hoppas det finns nån av er i klubben som kan guida mig lite.
[Gerry Winberg]
Hej,
Den delade övre brickan ligger i ett spår på dämparen och det är denna som skall bort innan fjädern kan lossas. Det krävs en kraftig och säker fjäderspännare för att kunna pressa ihop fjädern tillräckligt, var försiktig, skulle verktyget lossna kan fjädern skada dig allvarligt.
MVH
Gerry
[Patrik Norrman]
Tack Gerry, jag har nu fått loss fjädrar och dämpare utan missöde:) Resultatet av detta är att 2 – 3 dämpare är okej men 1 – 2 behöver bytas. Vad är din erfarenhet kring att byta bara en eller 2 av 4 stötdämpare? Fungerar det på vettigt sätt, eller bör samtliga bytas samtidigt?
Med vänlig hälsning, Patrik
[Gerry Winberg]
Hej,
Bra jobbat, nu när du har gjort det värsta jobbet finns det ingen anledning till att avslute det halvfärdigt. Jag har ingen erfarenhet av att byta en dämpare, man byter alltid på båda sidor av samma axel. Väghållningen kan bli en aning märklig om bara en sida dämpar ordentligt. Kostnaden för nya dämpare är inte så stor och det finns många fabrikat att välja på, från billiga för 500 SEK till ställbara för 2500 SEK. Mitt råd är därför byt runt om annars finns risken att du retar dig på att du inte gjorde det från början.
MVH
Gerry
[Patrik Norrman]
Tack för dina goda råd Gerry. Jag byter samtliga! Blir spännande att se om jag får ihop bakvagnen samt får den monterad i bilen sen.. Har aldrig mekat med bilar förr, men det gick ju bra att montera ned det:) Med vänlig hälsning, Patrik
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.