Konstigt motorljud (XJS)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Patrick Thuresson
12 sep 2020 20:40
Konstigt motorljud (XJS)
Min XJS 5,3L HE 1990 får ett konstigt högt "vacuum"/eko ljud när man gasar då motorn är varm, ja redan när den är halvvarm. Ljudet låter väldigt mycket men avtar nästan helt då man släpper på gasen och varvtalet sjunker. Ljudet låter som ett högt vacuum-/eko-ljud.Jag tycker att motorn går som den ska men kanske är det lite mindre drag i den vid gaspådrag. När jag försöker lokalisera ljudet verkar det komma från höger främre sida i motorrummet, lite osäkert dock. Ljudet är i alla fall väldigt tydligt inne i kupén.
Tänker lämna in den för service men vill först kolla om detta (o)ljud är något som man kan enkelt fixa själv eller med god hjälp. Är det någon som har förslag på vad det kan vara och vilken åtgärd som krävs?
//Patrick
Pontus Larborn
13 sep 2020 16:15
sv: Konstigt motorljud (XJS)
Det bör väl vara någon form av vacuumläcka någonstans?När du släpper gasen får du ett annat vacuum och då försvinner ljudet.
Den motorn har ju vacuumslangar överallt så det är jättesvårt att diagnostisera på distans, det är nog bara att lyssna sig fram, upp med huven och lyssna dig fram.
Lycka till!
Patrick Thuresson
15 sep 2020 10:42
sv: Konstigt motorljud (XJS)
Tack för input. Oljudet är direkt beroende av hur jag gasar, ju mer pådrag desto mer oljud. Ljudet är dock med lite fördröjning.Jag har lyssnat och konstaterar att det kommer från motorns högra främre del runt och under remmarna. Ska prova med Biltemas stetoskop för att se om man bli mer precis.
Visar inlägg 1 till 3 av 3 totalt.