CTEK Vikmanshyttan

 

Torsdagen den 3 november besökte vi CTEK i Vikmanshyttan. CTEK som är ledande tillverkare av batteriladdare mot fordon och verkstäder, har sitt huvudkontor i Vikmanshyttan. Där arbetar drygt 60 personer med utveckling och marknadsföring. Produktionen sker vid tre fabriker i Kina, där har man även 25 anställda som arbetar med leverans- och kvalitetssäkring.

Vi var en grupp på drygt 15 personer som blev mycket väl mottagna av Paul Wenger som presenterade företaget och Marcus Bjurman som förklarade laddarnas principer, samt visade vad som håller på att lanseras.

Totalt så har de idag 540 olika produkter och en plan att tillverka 1,2 miljoner laddare per år. Den stora utvecklingen skedde sedan företagets grundare, Bengt Wahlqvist, 2002 träffade teknikutvecklare från Porsche. Idag finns många ”brandade” laddare, vi såg specialutföranden till Bentley och Roll Royce och även en till Jaguar. Den till Jaguar har en ”cigartändare”-kontakt som ansluts i bakluckan.

Efter att vi blivit bjudna på fika åkte vi hemåt, fulla av beundran och ny kunskap om vikten att hålla bilbatteriet laddat under vintern. En rekonditionering några gånger om året förlänger även batteriets livslängd. Dessutom är det en fördel om batteriet förvaras kallt under vintern, förutsatt att det är fulladdat.

dscn5102 dscn5106 dscn5109 dscn5113 dscn5114

dscn5124

En tanke om “CTEK Vikmanshyttan

  1. Det bästa av allt var att man kan låta batteriet sitta kvar i bilen även under rekonditioneringen, så att man slipper logga in radio och annat med alla koder som finns för att allt skall fungera efter en vinterförvaring. Man sätter Ctek-laddaren i läge normal och den ser till att det blir lagom laddström för att underhålla batteriet utan gnistbildning. Vi fick även reda på att om man råkar ut för ett helt urladdat batteri kan man återstarta laddning i ett läge supply, som inte kräver “motström” och sedan efter några timmar gå över till normalläge.
    Ctek Zafir 100 säljs av bl. a. Clas Ohlson.

Comments are closed.