Temakväll om V12-motorn hos Union Jack

Torsdagen den 12:e mars så var det en riktig högtidsstund för Jaguarister i Stockholmsområdet.

Då hade vi nämligen förmånen att få besöka Anders och hans Union Jack Motors i Täby.

Temat för kvällen var Jaguars V12-motor. Och då menar vi alltså produktionsmotorn som kom i början av 70-talet och inte experimentmotorn som sitter i XJ13. Alla generationer täcktes in.

Anders inledde kvällen med att som start helt enkelt fastslå att det här är en jättebra motor och att den var ett rejält teknologiskt steg framåt jämfört med den redan då ålderstigna XK-motorn.

Det som tar kål på motorerna är att någon av supportfunktionerna fallerar. Ofta kylningen. Det har sagts många gånger förut, men tål att sägas igen.

The first rule of owning a Jaguar V12: Dont cook it.

Rule numer two, see rule number one…

Anders hade ställt fram flera exempel på V12or som han har hos sig och det blev en intressant kväll där sådant som flamfronten, utformning av förbränningskammare, Pmax och annat fikonspråk fick ingående förklaringar av Anders.

Vi fick bland annat en ordentlig genomgång av vad som skiljer pre-HE och HE motorerna åt vad gäller just förbrännigen.

Vad gäller avdelningen extrem nördkunskap så fick vi också lära oss att se skillnad mellan ett 5,3 liters motorblock och ett 6,0-liters bakifrån. Det är ju sådant som är viktigt att kunna.

Vi startade klockan 18 och den var över 21 innan de sista åkte hem, och av döma av de reaktioner som kom under kvällen så kan jag säga att det hela var mycket uppskattat av deltagarna.

Återigen stort tack till Anders som inte bara ställde upp med lokaler och kunskap helt gratis utan även bjöd på tilltugget i form av de smörgåsar som fanns.

Anders förklarar
Anders förklarar

003 004

Hur ser man att detta är ett 6,0-liters block?
Hur ser man att detta är ett 6,0-liters block?
Pågående manuellkonvertering av 6,0-litersmotor.
Pågående manuellkonvertering av 6,0-litersmotor.
Pre-HE topp och kolv.
Pre-HE topp och kolv.
Björn Vaervågen

Björn Vaervågen

I garaget just nu, XJS V12 Coupé -94, Morgan +8 -98