Motorvärmare på Jaguars V8, 4,2 litersmotorer

Tips!

När jag köpte min XF V8 frågat jag runt och fick veta att det var grymt svårt att få en slangvärmare att funka. Blockvärmare finns ingen, förutom en med amerikansk el-standard. Jag pratade med Joe’s, Hedins, Upplands Motor och PikAB och ingen sa sig våga montera en slangvärmare på en 4.2 med funktionsgaranti. Problemen kunde t ex vara att felkoder kom upp pga av för hög värme vid givarna.

Kent Sehlkvist Autoteknik i Rosvik (nära Piteå) löste mitt problem och har nu monterat en fungerande Calix-värmare. Lösningen blev en Calix PH500, med termostat, som skickar ut max 50 grader i systemet och ett Calix Pumpkit med transformator. En lösning som tydligen används vid lastmaskiner(!). Installationen gick enkelt, förutom att slangarna fick modifieras för hand. Det finns en bra genomföring till kupén innanför höger innerskärm. Resultatet så här långt är gott och värmaren funkar som den ska. Vi har dock blida på -10 grader, men snart är det fint och -25 igen. ;O)