Skrotigt bilrejs på Mantorp

I slutet av oktober var det dags för 24-timmars skrotbiljsrejs på Mantorp igen. För tredje gången ställde en grupp entusiaster upp med vad som troligen är landets lättaste XJ40. Jag var nere en sväng och tittade på spektaklet.

Minnesgoda läsare kommer kanske ihåg mitt förra reportage i ämnet från hösten 2012.

http://www.jaguarklubben.se/node/362

Ett skrotbilsrejs går i korthet ut på att köpa en billig, men laglig bil. Kör den till Mantorp på allmän väg och rejsa i 24h. Flest varv runt banan vinner. Efter loppet skrotas bilen.

Förra gången gick det ju inget vidare då man hade en bakre hjulupphängning som desintegrerade totalt såsmåningom. Man kom inte särskillt många varv. Hoppet var därför stort på att det skulle bli bättre denna gång.

Som sitt vapen denna gång hade man valt en lagom rostig XJ40 från -92. För att var extra förberedda så lämnade man in en motion till årsmötet angående sponsring av en omgång bromsbelägg. Inovativt nog skrevs motionen på en del av en motorhuv som skickades iväg. En smula udda i det sammanhanget.

Efter att ha fixat lite med bilen kunde den besiktas i April, vilket alltså är ett krav för att få deltaga. Mer anekdot: besiktningen genomfördes utan fläktrem. Den gick av ett par km från besiktningen…

Starten gick vid lunchtid och strax därefter styrde jag kosan söderut i min XJS. Den bilen verkligen älskar motorväg. En njutning varje gång. Nå, åter till ämnet.

När jag kom fram gick jag fram till banan och började kolla på passerande bilar. Efter några minuter stod det klart att det inte var någon Jaguar på banan. Jag gick fram och tillbaka i depån. Det tog en stund innan jag hittade en Jaguar ståendes i ett garage upphissad baktil. Inget bra tecken.

Efter att ha avvaktat en stund när de mekade med bilen tog jag kontakt med gänget. Det visade sig att bilen hade gått bra till en början. I ungefär ½ varv…

Man hade dock fortfarande gott hopp om att få det att fungera. Det fanns nämligen tillgång till en hel reservdelsbil (av samma årgång) strax utanför. Under den tid jag var där så han nman med att testa följande:

Gå igenom kontakter i motorutrymmet för att se om det var glapp nånstans

Ta bort bensinfiltret (ersattes med en slangbit)

Kolla trottelpotentiometern

Byta luftmassemätare

Byta tändspole

Dra ny strömmatning direkt från batteriet till bensinpumpen.

Inget hjälpte.

Bilen gick OK på tomgång, men varvade inte bra och var helt kraftlös.

När man hållit på och skruva mer eller mindre konstant mellan 13-21 gav man upp, vilket jag nog kan förstå. Bilen gick sämre och sämre hela tiden.

Vad felet var kommer vi nog aldrig att få veta. Lambdasonden var uppe på förslag, men ingen vet om det stämmde.

Totalt så baxade man bilen runt banan i en 16 varv eller så. Man blev bara näst sist. Det var alltså nått gäng som hade det ännu värre.

Nu har man kört rejset 3 ggr och det har gått sämre för varje gång. Törs man prova en 4:e?

Det står väl skrivet i stjärnorna

Action
Action
Del av depån
Del av depån
Del av depån 2
Del av depån 2
Action 2
Action 2
I depån
I depån
Bärgning
Bärgning
Jaggagänget
Jaggagänget
Action 4
Action 4
Action 3
Action 3
Efter ett av alla försök att få bilen gå
Efter ett av alla försök att få bilen gå
Tillbaka i depån
Tillbaka i depån
Mekande
Mekande
Mörkret kom, men bilen gick inte
Mörkret kom, men bilen gick inte
Interiör från HQ (husvagnen)
Interiör från HQ (husvagnen)
Drivmedel för skrotbilsrejsare
Drivmedel för skrotbilsrejsare
Ytterligare ett (fruktlöst) försök.
Ytterligare ett (fruktlöst) försök.

Vill du läsa mer, så finns det en tråd iforumet om detta:

http://arkiv.jaguarklubben.se/forum/viewtopic.php?t=15946&start=0

Björn Vaervågen

Björn Vaervågen

I garaget just nu, XJS V12 Coupé -94, Morgan +8 -98