XK-motorn, E-type och Jaguarhistoria

50 Jaguarentusiaster från både JEC och SJK samlades hos Joe’s garage för att få ta del av lite av den enorma kunskap som David Marks och Nigel Thorley har när det gäller Jaguar. Temat för helgen var XK-motorn, E-type och lite Jaguar-historia.

Efter att Christer Ohlsson och Svein Paulsen hälsat välkomna var det dags för David att börja sin djupdykning i ämnet XK-motorn. Vi gick igenom motorns alla delar inifrån och ut, uppifrån och ner , bakifrån och fram. Han visade på de svagheter som finns i denna annars mycket robusta motor. Det som orsakar mest problem är igensatta kylkanaler. Motorerna tillverkades mellan ungefär 1940 och 1985 så de äldsta är över 70 år gamla (och de yngsta nästan 30 år). Att det i en sådan motor skett en del korrosion är inte konstigt. Kylvatten innehåller syre och syre skapar oxidation på de metaller som finns i motorn. De partiklar som lossnar fastnar på väggarna och med tiden blir de avlagringarna så tjocka att de hindrar kylvattnet att flyta fram som det var tänkt. Vi fick se bilder på motorer där de sköljt ut ansenliga mängder gegga, fantastiskt att motorn fungerade med allt detta ivägen.

Lunchen var tillagad av Magnus Nilsson som gjort ett strålande jobb. En utsökt Bouef Bourginon med potatismos och därefter en skånsk ebblakaaga (Äppelkaka på rikssvenska).

Mätta och nöjda satte vi oss igen och Nigel berättade hela historien om sir William Lyons företag, från starten med sidovagnar 1922 fram till det som väntar i en nära framtid. Imponerande att hinna med allt detta på 90 minuter, jag tror alla modeller fick en kort presentation och vissa en lite mer detaljerad. Jag hade till exempel ingen aning om att XK120 från början inte var tänkt att serietillverkas utan sattes ihop för att ha något att sätta den nya XK-motorn i när den skulle visas upp första gången.

Efter den genomgången fortsatte David vända ut och in på XK-motorn. Fantastiskt att en enda person kan veta så mycket om motorn, alla frågor fick bra svar direkt.

Kvällen avslutades i restaurangen på Lundia hotell där många av oss bodde. Givetvis mer Jaguarprat, lite gott att dricka och lite att äta. 🙂

Dag 2 handlade om E-type. David berättade om bilens olika beståndsdelar och hur de fugerade. Vi fick även tips om lite uppgraderingar som kan göras. Främre hjulinfästningen har samma mått från MkII fram till X300 och att byta ut den mot den variant som finns i XJ40/X300 ger betydligt bättre väghållning och känsla i styrningen. Behöver någon en ny motorhuv till sin E-type finns det fortfarande fabriksnya sådana att köpa. Vi fick även lära oss en del om V12:an, som inte är en dubbel XK-motor utan en helt egen konstruktion. Varje rad med 6 cylindrar har dock samma tändordning som XK-motorn. En Jaguar V12 håller i princip hur länge som helst om den får den service den ska ha, dess enda svaghet är överhettning.

Även dag 2 hade Magnus trollat fram en underbar lunch bestående av fläskfilé, potatisgratäng och champinjonsås.

Ett varmt tack till vännerna på Joe’s Garage, Svein och Christer för en givande och trevlig helg. And of course a huge thank you to David and Nigel for coming here and sharing your knowledge.

Med oss hem fick vi Nigels bok All the cars, så att vi kan fördjupa oss lite mer i modellfloran.

 

Två mycket kunniga föreläsare (foto: Christer Pålsson)
Två mycket kunniga föreläsare (foto: Christer Pålsson)
Christer, Svein och Nigel  (foto: Christer Pålsson)
Christer, Svein och Nigel (foto: Christer Pålsson)
David i sitt esse
David i sitt esse
Alla vi som fick ta del av kunskapen  (foto: Christer Pålsson)
Alla vi som fick ta del av kunskapen (foto: Christer Pålsson)
Jens vackra E-type
Jens vackra E-type
Samling på gården  (foto: Christer Pålsson)
Samling på gården (foto: Christer Pålsson)
Nigel signerar så pennan glöder
Nigel signerar så pennan glöder