24h skrotbilsrejs på Mantorp

Alla som är lite pålästa om Jaguars historia känner säkert till att detta med 24h-racing är ett område där Jaguar har en lång historia. Vad inte fullt så många känner till är att 4 glada entusiaster från Eskilstuna har sett till att praktisera denna tradition på svensk mark. Helgen 27-28 oktober ställde man för andra gången upp i 24h tävlingen för skrotbilar på Mantorp med en XJ40 som beväpning. Jag var där i några timmar på lördagen och tog del av atmosfären.

24h-racing för skrotbilar, vad är då det? Tävlingen är ett uthållighetslopp som går ut på att under 24h köra så många varv som möjligt. Bilen får kosta max 5000 SEK. Den måste vara skattad, besiktad och laglig då den skall köras på allmän väg till Mantorp. Efter avslutad tävling behåller arrangören bilen och skrotar den. En annan i sammanhanget viktig regel är att man inte får tanka mer än 40 liter per tillfälle. Det naturliga valet med dessa regler är naturligtvis en Jaguar XJ40.

Jag frågade en av deltagarna, Daniel Pettersson, hur valet av bil gick till.

– Varför Jaguar, ja den frågan har man ju fått ett par gånger…..  Motståndarna åker små japanska bilar, under de år skrotbilsrejset har pågått har de visat sig överlägsna.
Men vi ville ha en bil som var rolig att köra! Vid en sökning på blocket med kriterierna max 10000kr och 180hkr så dyker det upp fyra märken BMW, SAAB, Volvo och Jaguar. Då blir valet ganska självklart. Hur roligt skulle det inte vara att dyka upp med en fläskig Jaguar bland alla små japanare. Vad vi inte hade en aning om då var hur genuint intresserad jaguar ägare är av sina bilar. För den support och stöttning vi har fått är ju helt fantastisk.

Denna gång föll valet på en XJ40 från 89 som hämtades från Joes Garage i Furulund.  I samband med detta så var det träff på Joes, och en hel del icke nödvändiga delar av bilen försvann iväg till nya ägare redan där. Dessutom fick man bilen signerad av både Bosse Bildoktorn och Björn Ranelid.

Förberedelserna för racet hade fokus på att lätta bilen så mycket som möjligt. Att kasta ut inredningen blir då ett naturligt första steg. Sedan förhåller det sig på det viset att laget har tillgång till kolfiber billigt (läs:gratis). Efter att ha bytt ut bland annat motorhuv, baklucka och framskärmar mot enheter tillverkade i detta material vägde bilen in på 1360kg med halv tank. Sveriges lättaste XJ40? Ett antal kapade fjädrar senare hade man fått ihop en riktigt låg och elak maskin.

Man tog även fram en liten reklamsnutt: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2sC-WZ2UdHw

Därfter var det dags för Daniel, David Gustafsson, Patrik Ongaro och Daniel Ahlin ta sig an de andra lagen på Mantorp Park söder om Linköping.

Man satte en trend redan under kvalet med en avåkning som resulterade i bakrutan föll ut. Originalrutan var utybytt mot kolfiber, så ingen skada skedd, utom möjligen på stoltheten.

Lite rörliga bilder från kvalet: http://youtu.be/BH0Mf7pIiDs

Själva tävlingen började bra och man satte en snabbaste varvtid på 1.47,53. Glädjen skulle dock inte bli långvarig. Efter ett (av flera) besök bland leka-kulorna kom bilen in i depå med en intressant vinkel på höger bakhjul. Det pekade ut från bilen med i ca 30 grader. Inte riktigt som det var tänkt. Det visade sig vara främre infästningen till bärarmen som gett upp. Nu är det så att Tomas Ericsson, som engagerats till laget som kock även vet vad som är fram och bak på en skruvmejsel. Genom att offra en bit plattjärn som var avsett för extraljus så kunde bakvagnen bultas ihop.

-Tomas bidrag som kock var en burk Sibylla korv och en tub bostongurka. Men som tur är var han bättre på att mecka, hälsar Daniel.

Någon timme senare sade även den bakre infästningen upp samarbetet. En liknande lösning skapades även där. Detta ledde till att bilen fick väldigt intressanta vägegenskaper. En sorts spontan fyrhjulsstyrning. ”När man släppte gasen girade bakvagnen kraftigt vänster, klart intressant egenskap i 170kmh”, kommenterar en av förarna.

Jag vill inte undanhålla från läsekretsen denna lilla anekdot från livet som skrotbilsrejsare. Daniel Pettersson berättar:

Patrik blev enligt egen utsago väckt av Solis klockan tre på natten. Patrik gick då ut och fann bilen upphissad, provade då att hissa ned den och backade bakåt och konstaterade att det var nått som var väldigt fel. (kan tilläggas att Solis åkte hem vid 00:00) Han la sig då ned och började skruva under bilen själv mitt i natten utomhus i minus 6 grader. vid sju på morgonen kommer han in i husvagnen och muttrar lite. Läger sig sen och vilar. Vid 8 rycket vaknar vi andra till liv och käkar lite frukost. Patrik säger att han skruvat en bra stund men fick inte i hopp det. Det ser ruskigt kallt ut när man tittar ut, frost över allt.Vi tar det lugnt och käkar frukost och dricker kaffe i lugnan ro. Då knackar tävlingsledaren Will på dörren och säger att vi ska köra ned Jaguaren till graveyard. Nej för i helve blev svaret. Vi väntar på att det ska bli lite varmare sen ska vi ut och köra igen. Sagt och gjort, lite senare gick vi ut och tittade på Patriks resultat av hans nattliga bravader. Såg ju bra ut så när som att det inte gick att hålla emot två muttrar på ett besvärligt ställe. Men efter några minuters funderande löste sig det med. Resultatet blev ett inte allt för löst bakdäck som åtminstone skulle se till att vi gick i mål.

De sista varven innan tävlingen var slut klarades av med varvtider på ca. 2:40. I mål kom man dock. På plats 43 av 47 startande förvisso, men ändå. Den varvtid som nämns här ovan skulle visa sig bli den näst snabbaste varvtiden som någon lyckades prestera.

Jag tycker detta var ett jättekul tilltag. Oväntat ställe att finna en Jaguar på. Sådant gillar jag.

En oväntad sidoeffekt av lagets engagemang är en liten historia Daniel berättade. Hans 6-årige son såg en Jaguar på stan och kommenterade: ”pappa, en skrotbil”. Lite ovanlig syn på Jaguar kanske…

Bilder: deltagarna i laget om ej annat anges.

Signeras av Bosse Bildoktorn
Signeras av Bosse Bildoktorn
Bilen förbereds
Bilen förbereds
Man strippar den på allt onödigt
Man strippar den på allt onödigt
Dörr i kolfiber
Dörr i kolfiber
"Kocken" Tomas i sitt rätta element
“Kocken” Tomas i sitt rätta element
Stilig lagning, Eller?
Stilig lagning, Eller?
"Intressant" hjulvinkel bak.
“Intressant” hjulvinkel bak.
Bilen i fråga nere på Joes innan allt startade
Bilen i fråga nere på Joes innan allt startade
Vinge baktill
Vinge baktill
Det är lungt. Det ordnar sig...
Det är lungt. Det ordnar sig…
Lagom slitet däck.
Lagom slitet däck.
Åskådare. Foto Björn Vaervågen
Åskådare. Foto Björn Vaervågen
Lagom kaos inne i husvagnen. Foto Björn Vaervågen
Lagom kaos inne i husvagnen. Foto Björn Vaervågen
I husvagnen. Foto Björn Vaervågen
I husvagnen. Foto Björn Vaervågen
Felsökning? Foto Björn Vaervågen
Felsökning? Foto Björn Vaervågen
Efter ett (till...) besök bland leca-kulorna. Foto Björn Vaervågen
Efter ett (till…) besök bland leca-kulorna. Foto Björn Vaervågen
Förarmiljön. Foto Björn Vaervågen
Förarmiljön. Foto Björn Vaervågen
Tiger-Leaper. Foto Björn Vaervågen
Tiger-Leaper. Foto Björn Vaervågen
Inne i husvagnen. Foto Björn Vaervågen
Inne i husvagnen. Foto Björn Vaervågen
I husvagnen. Foto: Björn Vaervågen
I husvagnen. Foto: Björn Vaervågen
Tomas Ericsson Foto Björn Vaervågen
Tomas Ericsson Foto Björn Vaervågen
Depån. Foto Björn Vaervågen
Depån. Foto Björn Vaervågen
Björn Vaervågen

Björn Vaervågen

I garaget just nu, XJS V12 Coupé -94, Morgan +8 -98