En makalöst fin renovering av en E-type.

Den 23 oktober träffades några av klubbmedlemmarna i Norrbotten i Boden för att se en makalöst fin renovering av en E-type.

Vi var ett tiotal engagerade Jaguarägare som drog blickarna till oss när vi defilerade genom Boden City i en XJ6 300, en XJR 300, en XJ8 308 och en XJS mitt under lördagsrusningen. Målet var inställt på Per Brännströms garage där vi fick se hans makalösa renovering av en E-type-68. Per guidade oss genom sin välutrustande verkstad och visade upp ett flertal av sina egna uppfinningar och smarta logistiska lösningar.

E-typen på Pers lyft har en märklig historia. Boris Karlsson, som var värd för mötet, ägde denna mellan 1970 och 1973. Bilen var då original British Racing Green-lackerad och toppad i 250 km/tim av densamma Boris.

Per och Boris träffades först 32 år senare vid raketuppskjutningen på en nyårsfest. Av någon outgrundlig anledning kom de att prata Jaguar. Deras respektive berättelser och erfarenheter av E-type-ägande hade så många likheter att Boris började misstänka något. Han tog helt enkelt med sig Per hem för att titta på bilder på hans E-type. Det visade sig att det var samma bil!

När Per köpte bilen 2005 var den rödlackerad med vita stripes och i ett bedrövligt skick. Tidigare ägare hade lackat den 70-talsmässigt i gult/brunt, men den hade även varit blå metallic och helröd.

Per har nu återställt bilen i British Racing Green och har gjort en oerhört grundlig renovering genom att skala av det mesta. Större delen av golvet är utbytt och svetsskarvarna är slipade både under- och uppifrån – här lämnas inget åt slumpen! Han delade generöst med sig av sina tankar om renovering och tipsade oss bland annat om att låta dammet vara kvar på den nylackade karossen för att skydda lacken. Han har tillverkat flera egna blästerboxar och hade en liten flyttbar när han blästrade golvet.

För att komma åt i det kompakta garaget hade han satt hjul på det mesta. I taket hade han satt upp nedfällbara plastridåer som delade upp garaget i flera dammfria sektioner. Han hade även konstruerat en speciell fixtur som höll fast den skrymmande motorhuven, samt gjort en “slipstol”, med utsug och belysning som följer med när han förflyttar sig utmed karossen – båda givetsvis på hjul.

I husets källare fick vi se på E-typens ratt, spolarmotor och instrument som han bokstavligen talat hade plockat ner i minsta beståndsdelar och renoverat till gammalt nyskick.

Per, som även kan tituleras uppfinnare, har konstruerat en “stötsäker tändstiftsprovare” av en klämma och en spiralfjäder. Han berättade engagerat att han även kommer att sälja den utomlands. På ritbordet låg hans nästan färdigställda teckningar till en “ordfri manual”. Att göra snygga illustrationer är ingen match för en gammal motivlackare som Per.

Efter garagebesöket åkte vi vidare till Retro-kafeet i Boden, där vi fikade och tittade på bilder från renoveringen. Per har dokumenterat varje steg i sitt fantastiska arbete. Bilen har aldrig varit i bättre skick än den är nu – det som återstår är inredning, instrumentering och ytterligare några delar som ska monteras. Motorn är i bra skick.

Förutom E-typen har Per även en Messerschmitt motorcykelbil, samt ett 100-tal mopeder och motorcyklar under renovering. Hans mål är att bygga upp ett museum vid Försvarsmuseet i Boden – lokalen är redan införskaffad.

Vi tackar Boris för ett utmärkt initativ och Per för en lärorik dag i entusiastiska vänners umgänge!

 

1_2 2_2 3_2 4_2 5_1 6_1 7_1 8_1 9_1 10_pub 11_pub 12_pub 13_pub

Text: Keih Sivenbring
Foto: Keith Sivenbring och Karl Erik Hansson