Nostalgidunk på Pythogoras

“… dunket från en fiskebåt” sjöng Lasse Dahlqvist på 40-talet i schlagern De’ ä’ dans på Brännö brygga. Dunket från flera råoljemotorer, eller vanligen kallade tändkulemotorer, fick vi 21 deltagare uppleva då SJKs Roslagssektion hade årets första utomhusmöte.

Efter sedvanlig samling i hamnen 18.30 begav sig karavanen med tio Jaguarer, bland annat två från Stockholm, den “långa” vägen genom Norrtälje (2 km) till Pythagoras industrimuseum.

Företaget grundades 1898 som Verkstads AB Pythagoras för att ursprungligen tillverka räknemaskiner, därav namnet efter den grekiske matematikern och filosofen Pythagoras. Denna plan realiserades dock inte, utan man startade i stället ett mässingsgjuteri och tillverkade artiklar såsom lås, ljusstakar, brevställ och lampor. Från 1908 utvecklades en tändkulemotor och denna produkt blev sedan stommen i företagets produktion.

Vad är en tändkulemotor?
I grundutförande är tändkulemotorn i allmänhet av tvåtaktstyp. Den har ett insprutningssystem för bränslet med en insprutningspump och insprutningsmunstycke, på samma sätt som en dieselmotor samt, överst på topplocket, en förkammare, tändkulan, i vilken bränslet sprutas in. En tändkulemotor är i princip en tvåtakts förkammardiesel med alltför dålig kompression.

Pythagoras tillverkade tändkulemotorer under varumärken som Fram och Drott, vilka kom till användning bland annat i jordbruksmaskiner (traktorer) och på fiskebåtar och andra fartyg. En stor del av produktionen exporterades. Företaget var en gång Norrtäljes största industriföretag med ett 80-tal anställda.

Fabriken hotades i början av 1980-talet av rivning, men räddades av en grupp entusiaster. Motorfabriken står numera på Riksantikvarieämbetets lista över mest bevaransvärda industriminnen. Museet ägs av Stiftelsen Motorfabriken Pythagoras och drivs av denna med hjälp av stödföreningen Pythagoras vänner.

norrtalje-01 norrtalje-02 norrtalje-03 norrtalje-04 norrtalje-05 norrtalje-06 norrtalje-07 norrtalje-08 norrtalje-09 norrtalje-10 norrtalje-11 norrtalje-12 norrtalje-13 norrtalje-14

Text och foto: Rolf “I-or” Hammarberg